Mohammadhoseini S, Taklavi S. (2019). The Role of Meaning of Education and Academic engagement in Predicting of High-Risk Behaviors in Adolescents.
Rooyesh.
8(10), 105-114.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1397-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ، staklavi@gmail.com
چکیده: (2583 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی در پیشبینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی- پیش بین بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل مشغول به تحصیلی در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که از بین آنها، تعداد 200 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی، معنای تحصیلی و رفتارهای پرخطر بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین معنای تحصیلی، درگیری تحصیلی و مولفههای آن (توانمندی، تعهد و جذب) با رفتارهای پرخطر در نوجوانان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی و مولفههای آن (توانمندی، تعهد و جذب) توانایی پیشبینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان را دارند. همچنین با توجه به نتایج حاصله میتوان بیان کرد که رفتارهای پرخطر دانشآموزان از متغیرهای معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی تاثیر میپذیرد. لذا ارائه برنامههای از سوی مشاوران و روانشناسان مدارس به منظور ارتقاء این متغیرها پیشنهاد میگردد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1397/8/5 | پذیرش: 1397/9/10 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10