مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 10 - ( شماره پیاپی 43/ دی 1398 )                   سال 8 شماره 10 صفحات 114-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadhoseini S, Taklavi S. (2019). The Role of Meaning of Education and Academic engagement in Predicting of High-Risk Behaviors in Adolescents. Rooyesh. 8(10), 105-114.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1397-fa.html
محمدحسینی سودا، تکلوی سمیه. نقش معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی در پیش بینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان رویش روان شناسی 1398; 8 (10) :114-105

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1397-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ، staklavi@gmail.com
چکیده:   (2583 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی در پیش­بینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی- پیش بین بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل مشغول به تحصیلی در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که از بین آنها، تعداد 200 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی، معنای تحصیلی و رفتارهای پرخطر بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین معنای تحصیلی، درگیری تحصیلی و مولفه­های آن (توانمندی، تعهد و جذب) با رفتارهای پرخطر در نوجوانان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی و مولفه­های آن (توانمندی،­ تعهد و جذب) توانایی پیش­بینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان را دارند. همچنین با توجه به نتایج حاصله می­توان بیان کرد که رفتارهای پرخطر دانش­آموزان از متغیرهای معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی تاثیر می­پذیرد. لذا ارائه برنامه­های از سوی مشاوران و روانشناسان مدارس به منظور ارتقاء این متغیرها پیشنهاد می­گردد.
متن کامل [PDF 371 kb]   (44 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/8/5 | پذیرش: 1397/9/10 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb