مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 9 - ( شماره پیاپی 42/ آذر 1398 )                   سال 8 شماره 9 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bozorgi A, Bayat F, Esfahani Asl M. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Test Anxiety in Elementary School Children. Rooyesh 2019; 8 (9) :11-20
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1425-fa.html
بزرگی آسیه، بیات فرزانه، اصفهانی اصل مریم. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان کودکان مدارس ابتدایی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (9) :11-20

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1425-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اندیمشک ، asiabozorgi@yahoo.com
2- استادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک
3- استادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک
چکیده:   (2488 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان کودکان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان اندیمشک بود. روش این پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده که از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه استفاده‌شده بود. جامعه آماری این پژوهش همه کودکان دبستانی کلاس سوم تا ششم شهرستان اندیمشک بودند که در سال تحصیلی 97-96 در دبستان‌های این شهرستان مشغول تحصیل بودند. نمونه‌گیری در این پژوهش به‌صورت تصادفی ساده چندمرحله‌ای بود به این صورت که از میان مدارس ابتدایی سه مدرسه به‌صورت تصادفی انتخاب و از میان دانش آموزان دارای نمره بالاتر از نمره برش در مقیاس اضطراب امتحان کودکان (نمره بالای 70) سی نفر به‌صورت تصادفی انتخاب و در مرحله نهایی آن‌ها به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه 15 نفر گمارده شدند. پیش از اجرای مداخله، هر دو گروه پرسشنامه‌های اضطراب امتحان مخصوص کودکان را تکمیل کرده و بلافاصله پس از اجرای مداخله نیز پرسشنامه‌های ذکرشده مجدداً توسط آزمودنی‌های هر دو گروه تکمیل شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل کوواریانس یک متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌های این پژوهش نشان داد میان گروه آزمایش و گواه پس از اجرای مداخله آزمایشی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب کاهش اضطراب امتحان کودکان ابتدایی شده بود
متن کامل [PDF 750 kb]   (73 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/9/16 | ویرایش نهایی: 1398/9/27 | پذیرش: 1397/10/15 | انتشار الکترونیک: 1398/9/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb