ghanbaroorganjari M, Nobakht H, khajepoor M. The Effectiveness of Group-Based Acceptance and Commitment Therapy in Reducing Academic Self-Handicapping among Male High School Students. Rooyesh 2019; 8 (8) :213-220
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1434-fa.html
قنبرپور گنجاری مهرداد، نوبخت هانیه، خواجه پور میلاد. اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خود ناتوانسازی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه. رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :213-220
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1434-fa.html
1- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، ghanbarpoor.mehrda@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3- دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
چکیده: (2475 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خود ناتوانسازی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بود، با طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه. نمونه پژوهش، 30 نفر دانشآموز بودند که به شیوهی تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه ( 15 نفر) قرار داده شدند. برای گروه آزمایش، گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای با توالی هر هفته یک جلسه اجرا، ولی گروه گواه، درمان دریافت نکرد. دو گروه در هنگام شروع و پایان پژوهش با استفاده از پرسشنامه خود ناتوانسازی تحصیلی میگلی، آرون کومار و اردن (1996)، آزمون شدند، دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل گردید. نتایج نشان داد؛ گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خود ناتوانسازی تحصیلی مؤثر است. نتیجه؛ گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خود ناتوانسازی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مؤثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1397/9/26 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/12/9 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10