مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 6، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   سال 6 شماره 2 صفحات 78-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aghili R, mehrvarz M, sadeghigandomani K. The Relationship between perfectionism , internal locus of control and self- test anxiety and academic achievement of Talented students center Branch shahrekord. Rooyesh 2017; 6 (2) :53-78
URL: http://frooyesh.ir/article-1-144-fa.html
عقیلی رضا، مهرورز محبوبه، صادقی گندمانی کامران. بررسی رابطه کمال گرایی، جایگاه مهار درونی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مراکزاستعداد درخشان شهرکرد. رویش روان شناسی. 1396; 6 (2) :53-78

URL: http://frooyesh.ir/article-1-144-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، emanagment082@gmail.com
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (3948 مشاهده)

مقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین جایگاه مهاردرونی وخودکارآمدی با اضطراب امتحان و‌پیشرفت تحصیلی دردانش آموزان مراکزاستعدادهای درخشان شهرکرد بود.

روش: جامعه ی آماری در این پژوهش، 340 نفر از دانش آموزان استعداد درخشان دختر و پسر، در رشته های تحصیلی علوم تجربی و علوم انسانی شهر شهرکرد بوده است که تعداد 181 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند و از طریق روش نمونه­گیری خوشه­ای از بین دانش­آموزان مدارس استعداد درخشان دختر و پسر شهرستان شهرکرد نمونه ی آماری تحقیق انتخاب شد. برای جمع­آوری اطلاعات از روش کتابخانه­ای برای تکمیل ادبیات تحقیق و روش میدانی برای گردآوری داده­های خام استفاده شد. بنابراین ابزار تحقیق شامل پرسشنامه­های استاندارد کمال­گرایی(27 ماده) و جایگاه مهار نوویکی- استریکلند(40 ماده) بصورت طیف پنج گزینه­ای لیکرت می­باشد.برای تجزیه و تحلیل داده­ها و آزمون فرضیات تحقیق از آزمون همبستگی متعارف(کانونی)و رگرسیون چندگانه توسط نرم افزار spss استفاده شد. تجزیه و تحلیل همبستگی متعارف یا کانونی متداول­ترین حالت مدل خطی عمومی می­باشد که با استفاده از تکنیک آماری چند متغیری رابطه بین دو مجموعه از متغیرهای چندگانه را با ضرایب افزونگی یعنی درجه همپوشانی بین دو مجموعه متغیر تعیین می­کند.

یافته ها:نتایج آزمون فرضیه ها نشان دادکه بین مجموعه متغیرهای پیش بین و مجموعه متغیرهای ملاک همبستگی کانونی برابر با 66/0 وجود دارد. همچنین نشان داده شد که اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی به وسیله کمال گرایی، جایگاه مهار «درونی» و خودکارآمدی در هر سه گروه کل دانش آموزان، دانش آموزان دختر و دانش آموزان پسر قابل پیش بینی هستند بدین معنا که این متغیرها پیش بینی کننده اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی توامان هستند.

نتیجه گیری: اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی به وسیله کمال‌گرایی، جایگاه مهار«درونی»وخودکارآمدی قابل پیش بینی هستند. کمال‌گرایی، جایگاه مهار و خودکارآمدی هر کدام پیش بینی کننده مناسبی برای ترکیبی از اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی هستند و هم­ چنین پیش بینی کننده مناسبی برای اضطراب امتحان به‌تنهایی می باشند لیکن پیش بینی کننده مناسبی برای پیشرفت تحصیلی به تنهایی نمی باشند.

متن کامل [PDF 1173 kb]   (441 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1394/10/9 | ویرایش نهایی: 1398/7/21 | پذیرش: 1395/4/9 | انتشار الکترونیک: 1396/9/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb