سال 8، شماره 4 - ( شماره پیاپی 37 / تیر 1398 )                   سال 8 شماره 4 صفحات 111-120 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabahang R, Besharat M A, Bagheri Sheykhangafshe F, Nejati Z, Ghaemi Z. Role of Parasocial Interaction with Celebrities and Worshiping them in Prediction of Cognitive Dissonance. frooyesh. 2019; 8 (4) :111-120
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1457-fa.html
شباهنگ رضا، بشارت محمد علی، باقری شیخانگفشه فرزین، نجاتی زهرا، قائمی زهرا. نقش تعامل فرا اجتماعی با افراد مشهور و پرستش آن‌ها در پیش‌بینی ناهماهنگی شناختی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (4) :111-120

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1457-fa.html


1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، rezashabahang74@gmail.com
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (239 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعامل فرا اجتماعی با افراد مشهور و پرستش آن¬ها در پیش¬بینی ناهماهنگی¬های شناختی صورت گرفته است. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. در مطالعه حاضر، 200 دانشجو دختر و پسر (100 دانشجو دختر و 100 دانشجو پسر) با   روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب گردیدند. برای جمع¬آوری داده¬ها، از مقیاس تعامل فرا اجتماعی با فرد مشهور (بوکارنی و براون، 2007)، مقیاس نگرش نسبت به افراد مشهور (مک¬کاتچئون و همکاران، 2002) و پرسشنامه ناهماهنگی شناختی مرتبط با افراد مشهور محقق¬ساخته استفاده شد. داده¬ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد، تعامل فرا اجتماعی با افراد مشهور و پرستش آن¬ها با ناهماهنگی شناختی مرتبط با افراد مشهور همبستگی مثبت دارند. همچنین تعامل فرا اجتماعی با افراد مشهور و پرستش آن¬ها به صورت معناداری قادر به پیش¬بینی ناهماهنگی¬های شناختی مرتبط با افراد مشهور می¬باشند. بر طیق نتایج، تعامل فرا اجتماعی با افراد مشهور و پرستش آن¬ها، عواملی بسیار مهم در ناهماهنگی شناختی به شمار می¬روند. بدین معنا که افزایش درآمیختگی با افراد مشهور مورد علاقه منجر به افزایش ناهماهنگی شناختی پرستشگران افراد مشهور در مقابل شناخت¬های ناخواستنی در مورد افراد مشهور مورد علاقه¬شان می¬گردد.
متن کامل [PDF 797 kb]   (20 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb