مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 10 - ( شماره پیاپی 43/ دی 1398 )                   سال 8 شماره 10 صفحات 180-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aryaeepanah Z, Sadoughi M. (2019). Prediction of students' Academic Engagement based on Dimensions of Perceptions of Classroom Environment. Rooyesh. 8(10), 171-180.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1588-fa.html
آریایی پناه زهره، صدوقی مجید. پیش بینی درگیری تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس ابعاد ادراک از محیط کلاس رویش روان شناسی 1398; 8 (10) :180-171

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1588-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان ، sadoughi@kashanu.ac.ir
چکیده:   (2141 مشاهده)
درگیری تحصیلی یک فرآیند کلیدی در پیش‌بینی نتایج آموزش در دانش‌آموزان و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی است. شناسایی عوامل مهم محیطی تأثیرگذار بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی درگیری تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس ابعاد ادراک از محیط کلاس انجام ‌شد. روش این پژوهش توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان (4151 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 399 دانش‌آموز از با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­های درگیری تحصیلی فردریکس و همکاران (2004) و فعالیت‌های کلاس من جنتری و همکاران (2002) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ادراک از محیط کلاس با درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار دارد و مؤلفه‌های چالش (43/0= β)، علاقه (33/0 = β)، لذت (20/0=β) به ترتیب بیشترین توانایی پیش‌بینی درگیری تحصیلی را داشتند. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده انجام اقداماتی به‌منظور بهبود محیط کلاس از طریق طراحی و اجرای فعالیت‌های کلاسی چالش‌برانگیز و لذت‌بخش و ایجاد علاقه می‌توان به افزایش درگیری تحصیلی دانش‌آموزان کمک کند.
متن کامل [PDF 981 kb]   (27 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/12/25 | پذیرش: 1398/5/16 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb