Aryaeepanah Z, Sadoughi M. (2019). Prediction of students' Academic Engagement based on Dimensions of Perceptions of Classroom Environment.
Rooyesh.
8(10), 171-180.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1588-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان ، sadoughi@kashanu.ac.ir
چکیده: (2141 مشاهده)
درگیری تحصیلی یک فرآیند کلیدی در پیشبینی نتایج آموزش در دانشآموزان و یکی از مهمترین شاخصهای نشاندهنده کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی است. شناسایی عوامل مهم محیطی تأثیرگذار بر درگیری تحصیلی دانشآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس ابعاد ادراک از محیط کلاس انجام شد. روش این پژوهش توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان (4151 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 399 دانشآموز از با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای درگیری تحصیلی فردریکس و همکاران (2004) و فعالیتهای کلاس من جنتری و همکاران (2002) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ادراک از محیط کلاس با درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار دارد و مؤلفههای چالش (43/0= β)، علاقه (33/0 = β)، لذت (20/0=β) به ترتیب بیشترین توانایی پیشبینی درگیری تحصیلی را داشتند. با توجه به نتایج بهدستآمده انجام اقداماتی بهمنظور بهبود محیط کلاس از طریق طراحی و اجرای فعالیتهای کلاسی چالشبرانگیز و لذتبخش و ایجاد علاقه میتوان به افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان کمک کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1397/12/25 | پذیرش: 1398/5/16 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10