Tajipoor A, Abbasi Motlagh F. (2019). The Effect of Behavioral Activation Therapy on Coping Strategies in Students with Generalized Anxiety Disorder.
Rooyesh.
8(10), 181-188.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1611-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، لرستان، ایران. ، amenehtajipoor@gmail.com
2- کارشناس روانشناس بالینی، مؤسسه حکمت رضوی، لرستان، ایران.
چکیده: (2126 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان فعالسازی رفتاری بر راهبردهای مقابلهای دانشجویان با اختلال اضطراب فراگیر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانشجویان دختر مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه خرم آباد پس از ارزیابی بالینی اولیه و بر اساس ملاکهای پژوهش، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دوبار) برنامه گروه درمانی فعالسازی رفتاری را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد با کنترل اثر پی آزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون گروههای آزمایش و گروه کنترل در مؤلفههای راهبردهای مقابلهای تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافتههای حاصل از پژوهش میتوان اظهار کرد که درمان فعالسازی رفتاری بر افزایش راهبرد مقابلهای مسئلهمدار و کاهش راهبرد مقابلهای هیجانمدار تأثیر معناداری دارد. در مجموع پیشنهاد میشود که گروه درمانی فعال سازی رفتاری به عنوان شیوه مناسبی جهت بهبود راهبردهای مقابلهای دانشجویان با اختلال اضطراب فراگیر، توسط مشاوران و رواندرمانگران در نظر گرفته شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1398/1/13 | پذیرش: 1398/2/18 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10