مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 12 - ( شماره پیاپی 45/ اسفند 1398 )                   سال 8 شماره 12 صفحات 90-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati K, Mosavi S J. The Effect of Mindfulness Training with an Islamic Approach on Subjective Vitality and School Well-Being of High School Female Students. Rooyesh 2020; 8 (12) :81-90
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1612-fa.html
همتی خدیجه، موسوی سیدجمال. تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی با رویکرد اسلامی بر نشاط ذهنی و بهزیستی مدرسه دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه. رویش روان شناسی. 1398; 8 (12) :81-90

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1612-fa.html


1- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، زنجان، ایران. ، Hemmati1393@yahoo.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
چکیده:   (1947 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهن­آگاهی با رویکرد اسلامی بر نشاط ذهنی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه­آزمایشی همراه با پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان دختر پایۀ دوم دوره متوسطۀ دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل داده­اند، که از این بین 30 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی ذهن­آگاهی مبتنی بر رویکرد اسلامی را در 8 جلسه 120دقیقه­ای به­صورت گروهی (در هر هفته یک جلسه) دریافت کردند؛ گروه کنترل هیچ­گونه مداخله­ای را دریافت نکردند. به­منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­های نشاط ذهنی حالتی (SVS) و بهزیستی مدرسه (SW-BQ) در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. جهت تجزیه و تحیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین نمرات نشاط ذهنی و بهزیستی مدرسه و ابعاد آن در مرحله پس­آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر، آموزش ذهن­آگاهی با رویکرد اسلامی، باعت افزایش نشاط ذهنی و بهبود بهزیستی مدرسه در دانش­آموزان گروه آزمایش شده است. با استناد به یافته­های این پژوهش، می توان از آموزش ذهن­آگاهی با رویکرد اسلامی  به عنوان مداخله­ای مناسب جهت افزایش نشاط ذهنی و بهبود بهزیستی دانش آموزان بهره برد.
متن کامل [PDF 406 kb]   (29 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1398/1/14 | ویرایش نهایی: 1399/1/4 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار الکترونیک: 1398/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb