مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 11 - ( شماره پیاپی 44/ بهمن 1398 )                   سال 8 شماره 11 صفحات 66-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

habibi M H. The effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Program on Academic Procrastination and Academic Motivation of female students. Rooyesh 2020; 8 (11) :57-66
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1615-fa.html
حبیبی مرضیه ح. اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعلل‌ورزی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر. رویش روان شناسی. 1398; 8 (11) :57-66

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1615-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، M.habibi008@gmail.com
چکیده:   (2298 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعلل­ورزی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود.  جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر مشهد در نیم سال تحصیلی اول 98-1397 تشکیل دادند که از بین آنها 30نفر به روش نمونه­گیری تصادفی و با توجه به ارزیابی­های اولیه انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر)  و کنترل (15نفر) گمارده شدند. دانش آموزان گروه آزمایش، برنامه آموزش کاهش استرس مبتنی ذهن آگاهی را در 8 جلسه 45 دقیقه­ای (در هر هفته دو جلسه) دریافت کردند؛ گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار قرار گرفت. به­منظور جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­های تعلل­ورزی تحصیلی سولومن و همکارن (1984) و انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش در متغیرهای تعلل­ورزی تحصیلی و مؤلفه­های انگیزه پیشرفت شامل؛ اعتمادبه­نفس، پشتکار، آینده­نگری و سخت کوشی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). به عبارت دیگر می­توان گفت که برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تعلل­وری تحصیلی و بهبود انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر تأثیر معناداری دارد.
متن کامل [PDF 577 kb]   (76 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1398/1/16 | ویرایش نهایی: 1398/11/6 | پذیرش: 1398/2/23 | انتشار الکترونیک: 1398/11/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb