Hasani O, shahbaziyankhonig A, sheikhalizadeh S. (2020). Discriminative role of loneliness in discrimination of students with high and low mental well-being.
Rooyesh.
8(11), 169-176.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1694-fa.html
حسنی امید، شهبازیان خونیق آرش، شیخ علیزاده سیاوش. نقش تشخیصی احساس تنهایی در تمایز گذاری دانشجویانِ با بهزیستی ذهنی بالا و پایین رویش روان شناسی 1398; 8 (11) :176-169
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1694-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3- استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، s.sheikhalizadeh@azaruniv.ac.ir
چکیده: (2164 مشاهده)
بهزیستی ذهنی یکی از سازههای مهم سلامت روانی است که شناسایی عوامل تأثیرگذار در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش احساس تنهایی به عنوان پیشبین بهزیستی ذهنی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-1397، به تعداد 8286 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 255 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بهزیستی ذهنی وارویک- ادینبورگ (2007) و احساس تنهایی راسل و همکاران (1980) استفاده شد.. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل تشخیصی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق آن متغیر احساس تنهایی توان تمایز بین گروهها را داشت. همچنین، طبق این تابع تشخیص 5/78 درصد از دانشجویان به درستی در گروههای اولیه خود جایگزین شده بودند. بر اساس نتایج حاضر، در برنامههای آموزشی و پژوهشی برای افزایش بهزیستی ذهنی دانشجویان باید به احساس تنهایی توجه ویژه داشت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1398/2/19 | پذیرش: 1398/4/26 | انتشار الکترونیک: 1398/11/10