سال 8، شماره 3 - ( شماره پیاپی 36 / خرداد 1398 )                   سال 8 شماره 3 صفحات 133-146 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahani A, Arjmandnia A A. significance of working memory in the academic achievement . frooyesh. 2019; 8 (3) :133-146
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1717-fa.html
فراهانی علی، ارجمندنیا علی اکبر. اهمیت حافظه فعال در کارآمدی تحصیلی دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (3) :133-146

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1717-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، arjmandnia@ut.ac.ir
چکیده:   (101 مشاهده)
نقش و اهمیت حافظه در پیشرفت تحصیلی و کار آمدی دانش آموزان انکارناپذیر است. در مطالعات مربوط به حافظه، مدل حافظه فعال مورد نظر بدلی و همکاران(2000) مدلی چندمولفه ای با تاکید بر حافظه کوتاه مدت و بلندمدت با نگاهی پردازشی است. این نگاه اخیر، جایگاه حافظه را در عملکرد تحصیلی پررنگ تر ساخته است. چرا که با یادگیری سه گانه های مهم آموزشی(خواندن، نوشتن و ریاضیات) پیوندی ناگسستنی دارد. حافظه فعال بالذات دارای محدودیت هایی است که فضا، زمان و تلاش از این دست هستند. در این مقاله در ابتدا با نگاه تاریخی به مطالعات حافظه پرداخته شده است. در ادامه مدل حافظه فعال چندمولفه ای مطرح گردیده است. نقش و اهمیت آن در پیشرفت تحصیلی موضوع بعدی است. در نهایت و در ارتباط با محدودیت های ذاتی حافظه فعال راهکارهایی متناسب با عناصر برنامه درسی (محتوا، روش های تدریس، روش های ارزشیابی) ارایه شده است.
متن کامل [PDF 644 kb]   (7 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۳۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۳/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal

Designed & Developed by : Yektaweb