Jadidi S. (2020). The Mediating Role of Academic Eagerness in the Relationship Between Academic Help Seeking and Academic Adjustment of Students.
Rooyesh.
8(12), 107-114.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1742-fa.html
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران. ، jmzanj1@gmail.com
چکیده: (3125 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کمک طلبی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان با نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه نظری شهر کرج در سال تحصیلی۱۳۹۶-۹۷ به تعداد حدود 1600 نفر بودند. به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای، حجم نمونه 250 نفر با استفاده از جدول مورگان و کرجسی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای کمک طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ، سازگاری تحصیلی سینها و سینگ؛ و اشتیاق تحصیلی پینتریچ و همکاران استفاده شد. از آزمون تحلیل مسیر بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که اشتیاق تحصیلی نقش واسطهگری بین کمک طلبی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دارد. همچنین، 40 درصد از تغییرات واریانس نمرات سازگاری تحصیلی با واسطهگری اشتیاق تحصیلی توسط کمک طلبی تحصیلی در بین دانش آموزان قابل تبیین است. علاوهبراین، با توجه به یافتههای پژوهش، میزان 30/0 واریانس اشتیاق تحصیلی و 62/0 از واریانس سازگاری تحصیلی توسط کمک طلبی تحصیلی در بین دانش آموزان تبیین شد. در مجموع میتوان گفت که برنامهریزی جهت ارتقای اشتیاق تحصیلی دانش آموزان میتواند نقش مهمی در افزایش کمک طلبی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/3/13 | پذیرش: 1398/4/26 | انتشار الکترونیک: 1398/12/10