Hosseinalizadeh M, Dadashloo F, Atashinjabin M.
(2020). The Effectiveness of Positive Thinking Education on the Cognitive Flexibility and Resilience of Mothers with Hyperactivity Disorder. Rooyesh. 9(2), 135-142.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1752-fa.html
حسین علیزاده محبوبه، داداشلو فریبا، آتشین جبین معصومه.
(1399). اثربخشی آموزش مثبتاندیشی بر انعطافپذیری شناختی و تابآوری مادران دارای کودکان با اختلال بیشفعالی رویش روان شناسی 9 (2) :142-135URL: http://frooyesh.ir/article-1-1752-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران. ، mahboobealizadeh@yahoo.com
2- کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.
چکیده: (3403 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبتاندیشی بر انعطافپذیری شناختی و تابآوری مادران دارای کودکان با اختلال نقصتوجه-بیشفعالی در شهر تهران انجام شد. در یک طرح نیمهتجربی با پیشآزمون-پسآزمون، 30 نفر از مادران کودکان دارای اختلال نقصتوجه-بیشفعالی که به صورت در دسترس نمونهگیری شده بودند به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. برای گروه آزمایش 7 جلسه 120 دقیقهای آموزش مثبتاندیشی اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس انعطافپذیری شناختی دنیس و وندورال (CFI) و پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) بهره گرفته شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مثبتاندیشی میتواند در افزایش انعطافپذیری شناختی و تابآوری مادران تاثیر معنادار داشته باشد. بنابراین میتوان مثبتاندیشی را مداخلهای موثر برای افزایش انعطافپذیری شناختی و تابآوری مادران کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه-بیش فعالی دانست.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1398/3/27 | پذیرش: 1399/1/23 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10