مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 2 - ( شماره پیاپی 47 / اردیبهشت 1399 )                   سال 9 شماره 2 صفحات 142-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinalizadeh M, Dadashloo F, Atashinjabin M. The Effectiveness of Positive Thinking Education on the Cognitive Flexibility and Resilience of Mothers with Hyperactivity Disorder. Rooyesh 2020; 9 (2) :135-142
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1752-fa.html
حسین علیزاده محبوبه، داداشلو فریبا، آتشین جبین معصومه. اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری مادران دارای کودکان با اختلال بیش‌فعالی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (2) :135-142

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1752-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران. ، mahboobealizadeh@yahoo.com
2- کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.
چکیده:   (2625 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری مادران دارای کودکان با اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی در شهر تهران انجام شد. در یک طرح نیمه‌تجربی با پیش­آزمون-پس‌آزمون، 30 نفر از مادران کودکان دارای اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی که به صورت در دسترس نمونه‌گیری شده بودند به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. برای گروه آزمایش 7 جلسه 120 دقیقه‌ای آموزش مثبت‌اندیشی اجرا شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندورال (CFI) و پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) بهره گرفته شد. داده­ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی می‌تواند در افزایش انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری مادران تاثیر معنادار داشته باشد. بنابراین می‌توان مثبت‌اندیشی را مداخله‌ای موثر برای افزایش انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص­توجه-بیش ­فعالی دانست.
متن کامل [PDF 734 kb]   (61 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1398/3/27 | ویرایش نهایی: 1399/2/13 | پذیرش: 1399/1/23 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb