Amani A, Zarein F, Ranjbar M, Azizi A, Nassiri Hanis G. Comparison of the effectiveness of meta-cognitive therapy and acceptance and commitment therapy on function of families with children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. Rooyesh 2020; 9 (3) :99-108
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1778-fa.html
امانی احمد، زارعین فاطمه، رنجبر مریم، عزیزی آرمان، نصیری هانیس غفار. مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کارکرد خانوادههای دارای کودک دچار اختلال نقص توجه- بیش فعالی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (3) :99-108
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1778-fa.html
1- دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
2- کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران(یزد)، ایران.
3- کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علوم تحقیقات خوزستان، واحد اهواز. ایران.
4- دکتری تخصصی مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
5- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد ایران. ، gh.nasiri.hanis@gmail.com
چکیده: (2124 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کارکرد خانوادههای دارای کودک دچار اختلال نقص توجه- بیش فعالی است. روش پژوهش نیمهآزمایشی است و با بهکارگیری طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل والدین دارای کودک دچار اختلال نقص توجه- بیشفعالی بود که طی سال 97 به مراکز مشاوره شهر اهواز مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش 60 نفر از این والدین بود که با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بهصورت تصادفی در سه گروه 20 نفری (10 زوجی) شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزار گرداوری دادههای این پژوهش پرسشنامه سنجش خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1983) بود. دادههای پژوهش با بهکارگیری روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که هر دو روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان فراشناخت بر کارکرد خانوادهها مؤثر است ولی روش درمانی فراشناخت نسبت به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر بیشتری داشته است. این پژوهش یافتهها و علت تفاوت تأثیرات را موردبحث قرار داده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1398/5/2 | ویرایش نهایی: 1399/4/18 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10