1- استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ، shirinzeinali@yahoo.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اهر، اهر، ایران.
چکیده: (2221 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شنبازیدرمانی بر علائم کمبود توجه و پرتحرکی در کودکان مبتلا به نقص توجه-بیشفعالی در شهر تبریز بود. روش مطالعه نیمهتجربی براساس طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین کودکان مراجعهکننده به مراکز مشاوره تبریز در سال 1397، ۳۰ نفر با تشخیص اختلال نقص توجه-بیشفعالی به صورت هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش، به مدت ۶ جلسه ۳۰ دقیقهای تحت آموزش شنبازیدرمانی قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون از طریق فرم والد پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار spss نسخه ۱۶ و از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش اختلاف معنادار وجود دارد (۰۰۱/۰p<) و کمبود توجه و پرتحرکی آزمودنیهای گروه آزمایش پس از انجام مداخله شن بازی کاهش یافته است. شن بازی درمانی برای کاهش علائم رفتاری و شناختی اختلال نقص توجه-بیشفعالی پیشنهاد میگردد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1398/5/8 | ویرایش نهایی: 1399/6/1 | پذیرش: 1398/8/25 | انتشار الکترونیک: 1399/5/10