Mohammad-Salehi Z, Sadoughi M. Comparison of Psychological Distress and Aggressiveness in Students with Good and Poor Sleep Quality. Rooyesh 2020; 9 (5) :11-20
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1824-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
2- استادیار روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، sadoughi@kashanu.ac.ir
چکیده: (2308 مشاهده)
مشکلات خواب در میان دانشجویان پدیده بسیار رایجی است که بر عملکرد آنان تأثیر منفی میگذارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه پریشانی روانشناختی و پرخاشگری در دانشجویان با کیفیت خواب مطلوب و ضعیف انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی با طرح علی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال 1397بود. تعداد 246 دانشجو (145 دختر و 101 پسر) با روش نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای (متناسب با جنسیت) از سه دانشکده دانشگاه کاشان انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI)، مقیاس اضطراب، افسردگی، استرس لوی باند و لوی باند (DASS)، پرسشنامه پرخاشگری بای و پری (AQ) و سؤالات دموگرافیک پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) از طریق از نرمافزار SPSS-22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که افراد با کیفیت خواب ضعیف در مقایسه با افراد دارای کیفیت خواب مناسب سطوح بالاتری از پریشانی روانشناختی شامل اضطراب (001/0p<)، افسردگی (01/0p<) و استرس (01/0p<) و همچنین، پرخاشگری (05/0p<) را تجربه میکنند. بنابراین، کیفیت خواب ضعیف در دانشجویان میتواند با بروز و تشدید پریشانیهای روانشناختی و پرخاشگری در آنان همراه باشد. ازاینرو، ضروری است طراحی و اجرای برنامههای مناسب بهمنظور بهبود کیفیت خواب دانشجویان در کنار سایر مداخلههای ارتقاء بهداشت روانی آنان مورد توجه جدی قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1398/6/27 | ویرایش نهایی: 1399/5/22 | پذیرش: 1398/9/10 | انتشار الکترونیک: 1399/5/10