پیام خود را بنویسید
سال 9، شماره 4 - ( تیر ماه 1399/ شماره پیاپی 49 1399 )                   سال 9 شماره 4 صفحات 57-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baharvand I, Bahmani M, Mohamadi R. The Effectiveness of Positivism Training on Depression and Mental Well-being in People with Physical-motor Disability. frooyesh. 2020; 9 (4) :57-64
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1829-fa.html
بهاروند ایمان، بهمنی محمود، محمدی رزگار. اثربخشی آموزش مثبت‌نگری بر افسردگی و بهزیستی ذهنی افراد با ناتوانی جسمی- حرکتی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (4) :57-64

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1829-fa.html


1- کارشناس ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، mahmoodebahmani@gmail.com
3- دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (69 مشاهده)
مشکلات روان‌شناختی خصوصاً افسردگی و بهزیستی ذهنی یکی از مسائل مهم در روان‌شناسی افراد با مشکلات ویژه خصوصاً افراد با ناتوانی است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مثبت‌نگری مبتنی بر روان‌شناسی مثبت‌نگر بر افسردگی و بهزیستی ذهنی افراد با ناتوانی جسمی- حرکتی بود. در این مطالعه از روش نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه‌ این پژوهش شامل کلیه افراد با ناتوانی  جسمی- حرکتی شهر شیراز بودند. از بین آن‌ها 60 نفر بر اساس خرده مقیاس افسردگی بک و مصاحبه بالینی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش 90 دقیقه­ای مثبت­نگری مبتنی بر روان­شناسی مثبت­نگر را دریافت کرد و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. هر دو گروه در مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون پرسشنامه افسردگی بک (BDI) و پرسشنامه بهزیستی ذهنی داینر (PWS) را تکمیل کردند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند و نتایج نشان داد که آموزش مثبت‌نگری به صورت معناداری افسردگی و عاطفه منفی را کاهش و عاطفه مثبت را افزایش می‌دهد. یافته‌های این پژوهش می‌تواند در ارائه  برنامه عملی برای مشاوران و روان‌شناسان در جهت بهبود سلامت روانی افراد با ناتوانی جسمی - حرکتی مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 703 kb]   (5 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1398/7/6 | ویرایش نهایی: 1399/5/11 | پذیرش: 1398/11/29 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb