 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Madani Gilvan S S,  Moghtader L. 
(2020).  Comparison of Executive Functions and Components of Adaptation in Students with and without Learning Disabilities.  Rooyesh. 8(12),  131-140. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1875-fa.html   
                    
                    مدنی گیلوان سیده سمیرا،  مقتدر لیلا.
(1398).  مقایسه کارکردهای اجرایی و مولفههای سازش یافتگی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری  رویش روان شناسی 8 (12) :140-131URL: http://frooyesh.ir/article-1-1875-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی رشت ، S.S.MADANI.G@GMAIL.COM
 2- استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی رشت 
                    
                    
                    چکیده:       (2722 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و مولفههای سازش یافتگی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود.روش پژوهش علی- مقایسهای بود. نمونه پژوهش نیز شامل60 دانش آموز دوره ابتدایی (30 نفر دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و 30 نفر دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری) بود که با توجه به پیشینه پژوهشهای مرتبط با این حیطه و ملاک ورود به پژوهش و خروج از آن به روش نمونهگیری دردسترس برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و هدفمند برای دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری انتخاب شدند و آزمون عصب-روانشناختی و شخصیتی کولیج، پرسشنامه سازگاری دانش آموز سینها و سینک و آزمون هوش وکسلر را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمونهایt  گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین نمره کل کارکردهای اجرایی و مولفههای تصمیم گیری، برنامه ریزی و بازداری دو گروه دانش آموزان با ناتوانی یادگیری  و دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0>P). همچنین، بین نمره کل سازش یافتگی و مولفههای اجتماعی و تحصیلی دو گروه دانش آموزان ناتوانی یادگیری و دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0>P). بر اساس یافتههای بدست آمده دانش آموزان با ناتوانی یادگیری نسبت به دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری دارای سطوح پایینتری از کارکردهای اجرایی و مولفههای سازش یافتگی هستند.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1398/9/12 | پذیرش: 1398/11/11 | انتشار الکترونیک: 1398/12/10