مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 5 - ( مرداد 99/ شماره پیاپی 50 1399 )                   سال 9 شماره 5 صفحات 38-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidi F, Nasri S, Hafezi N. The Effectiveness of Psychodrama Treatment on Social Anxiety of Migrant Adolescent Girls: Emphasizing on Afghan Migrants. Rooyesh 2020; 9 (5) :31-38
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1883-fa.html
حمیدی فریده، نصری صادق، حافظی نرگس. اثربخشی روان نمایشگری بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان مهاجر: با تأکید بر مهاجران افغان. رویش روان شناسی. 1399; 9 (5) :31-38

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1883-fa.html


1- دانشیار روانشناسی، گروه تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران ، hamidi.f@gmail.com
2- دانشیار روانشناسی، گروه تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
چکیده:   (1860 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی درمان روان­نمایشگری بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان مهاجر بود. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر افغان  بودند که در دو مدرسه دولتی منطقه 12 شهر تهران در سال 98-1397 مشغول تحصیل بودند.  از بین آنها 28 نفر با ارزیابی اولیه و به روش نمونه­گیری هدفمند به عنوان نمونه پزوهش، انتخاب و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (15 نفر) به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای در هفته دو بار تحت آموزش گروهی درمان روان نمایشگری قرار گرفت. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل پرسشنامه‌ی اضطراب اجتماعی کانور (2000) بود که توسط شرکت‌کنندگان در 2 مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل گردید.  داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته های حاصل از تحلیل داده های پژوهش نشان داد که درمان روان نمایشگری به‌طور معناداری باعث کاهش اضطراب اجتماعی و دو مؤلفه‌ی آن (اجتناب اجتماعی و ناراحتی‌های فیزیولوژیک) در گروه آزمایش شده است. همچنین، میانگین نمرات در مقایسه با قبل از درمان ازنظر آماری کاهش معنی‌داری داشته است، اما بر ترس اجتماعی اثربخش نبود. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان از این مداخله درمانی برای بهبود اضطراب اجتماعی نوجوانان مهاجر استفاده کرد.
متن کامل [PDF 832 kb]   (60 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1398/9/19 | ویرایش نهایی: 1399/5/22 | پذیرش: 1398/11/6 | انتشار الکترونیک: 1399/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb