سال 9، شماره 6 - ( شماره پیاپی 51/ شهریور 1399 )                   سال 9 شماره 6 صفحات 99-108 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalilvand M, Moradi S. The Effect of Visual and Kinetic Mental Imagery on Learning the Basketball Triple Shoot with Emphasis on the Inner and Outer Dimension of Mental Imagery. frooyesh. 2020; 9 (6) :99-108
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1912-fa.html
جلیلوند محمد، مرادی شهلا. تاثیر تصویرسازی ذهنی بینایی و جنبشی بر یادگیری شوت سه‌گام بسکتبال با تاکید بر بعد درونی و بیرونی تصویرسازی ذهنی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (6) :99-108

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1912-fa.html


1- استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2- کارشناسی ارشد رفتار حرکتی،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. ، moradi13651366@gmail.com
چکیده:   (110 مشاهده)
پربار کردن جلسات تمرین و به حداکثر رساندن مهارت­های یادگیری شاگردان، همواره یکی از دغدغه­های مربیان و معلمان ورزش است.  هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تصویرسازی ذهنی بینایی و جنبشی بر یادگیری شوت سه­گام بسکتبال با تاکید بر بعد درونی و بیرونی تصویرسازی ذهنی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش­آزمون-پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-97 بود. شصت نفر از دانشجویان مبتدی مونث با روش نمونه­گیری هدفمند در این پژوهش شرکت کردند. شرکت­کنندگان پرسش­نامه تصویرسازی حرکتی هال و مارتین(1997) را تکمیل کرده و سپس بر اساس نمرات آن در 5 گروه(تصویرسازی جنبشی درونی، جنبشی بیرونی، بینایی درونی، بینایی بیرونی و گروه کنترل) قرار گرفتند. جلسات تمرینی شامل شش جلسه تمرین بود که در آن گروه­های آزمایش در هر جلسه 30 تمرین تصویرسازی و 30 شوت سه­گام بسکتبال انجام دادند. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های تحلیل کوواریانس یک­راهه و همچنین تحلیل واریانس یک­راهه استفاده شد. یافته­ها نشان دادند که بین گروه­های تصویرسازی با گروه کنترل تفاوت معناداری در پس­آزمون شوت سه­گام بسکتبال وجود داشت(01/0p<) و گروه تصویرسازی بینایی بیرونی نسبت به سایر گروه­های تصویرسازی عملکرد بهتری در پس­آزمون داشت(01/0p<). یافته­ها نشان داد تصویرسازی از جمله عوامل اثرگذار بر یادگیری مهارت­های مختلف حرکتی است و هر دو بعد درونی و بیرونی تصویرسازی باعث بهبود یادگیری و عملکرد فراگیران می­شود.
متن کامل [PDF 739 kb]   (15 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: نوروسایکولوژی
دریافت: 1398/10/20 | ویرایش نهایی: 1399/6/22 | پذیرش: 1399/2/8 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb