سال 9، شماره 5 - ( مرداد 99/ شماره پیاپی 50 1399 )                   سال 9 شماره 5 صفحات 117-126 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aboobakri makoei S, Ghasemi S, Azadi M M, Abbasi N Z. The Effect of Metacognition Skills Instruction Eexam Anxiety and Academic Angagement in Students. frooyesh. 2020; 9 (5) :117-126
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1924-fa.html
ابوبکری ماکویی سهیلا، قاسمی سامان، آزادی محمد مهدی، عباسی نازنین زهرا. تأثیر آموزش مهارت‌های فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1399; 9 (5) :117-126

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1924-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، ایران. ، Soheila.aboobakri@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
3- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک (فلق)، اراک، ایران.
چکیده:   (130 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت­های فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه­آزمایشی همراه با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر تایباد در نیم سال تحصیلی دوم 98-1397 تشکیل دادند. پس از اریابی اولیه، تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختری که در آزمون اضطراب امتحان نمره بالاتری را کسب کردند (نمره برش 43)، به روش نمونه­گیری هدفمند، به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی مهارت­های فراشناخت را  در  9 جلسه، 60 دقیقه­ای (هر هفته 1جلسه) به­صورت گروهی دریافت کردند؛ در حالی­که گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. پیش از انجام درمان و پس از آن، اعضای دو گروه به پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و درگیری تحصیلی فردریکس و همکاران (2004)، پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل داده­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین نمرات پس­آزمون گروه­های آزمایش و کنترل در متغیرهای اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی، تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود تا روان­شناسان و مشاوران از نتایج آموزش مهارت­های فراشناخت در جهت کاهش اضطراب امتحان و افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان بهره ببرند.
متن کامل [PDF 776 kb]   (14 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1398/11/3 | ویرایش نهایی: 1399/6/1 | پذیرش: 1398/12/16 | انتشار الکترونیک: 1399/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb