Aboobakri makoei S, Ghasemi S, Azadi M M, Abbasi N Z. (2020). The Effect of Metacognition Skills Instruction Eexam Anxiety and Academic Angagement in Students.
Rooyesh.
9(5), 117-126.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1924-fa.html
ابوبکری ماکویی سهیلا، قاسمی سامان، آزادی محمد مهدی، عباسی نازنین زهرا. تأثیر آموزش مهارتهای فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی دانش آموزان رویش روان شناسی 1399; 9 (5) :126-117
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1924-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، ایران. ، Soheila.aboobakri@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
3- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک (فلق)، اراک، ایران.
چکیده: (2172 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی همراه با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر تایباد در نیم سال تحصیلی دوم 98-1397 تشکیل دادند. پس از اریابی اولیه، تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختری که در آزمون اضطراب امتحان نمره بالاتری را کسب کردند (نمره برش 43)، به روش نمونهگیری هدفمند، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی مهارتهای فراشناخت را در 9 جلسه، 60 دقیقهای (هر هفته 1جلسه) بهصورت گروهی دریافت کردند؛ در حالیکه گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. پیش از انجام درمان و پس از آن، اعضای دو گروه به پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و درگیری تحصیلی فردریکس و همکاران (2004)، پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی، تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود تا روانشناسان و مشاوران از نتایج آموزش مهارتهای فراشناخت در جهت کاهش اضطراب امتحان و افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان بهره ببرند.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/11/3 | پذیرش: 1398/12/16 | انتشار الکترونیک: 1399/5/10