سال 9، شماره 5 - ( مرداد 99/ شماره پیاپی 50 1399 )                   سال 9 شماره 5 صفحات 135-146 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi ghiya gheshlagh F, Zade Mohammadi A, Panaghi L. Effectiveness of Unity-Oriented Psychology Training on Self-compassion And Marital Intimacy in Mothers in the Empty nest stage. frooyesh. 2020; 9 (5) :135-146
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1941-fa.html
ابراهیمی فرزین، زاده محمدی علی، پناغی لیلی. اثربخشی آموزش روانشناسی وحدت مدار بر خود شفقت‌ورزی و صمیمیت زناشویی در مادران در مرحله آشیانه خالی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (5) :135-146

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1941-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی خانواده، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، farzin.ebrahimi34@gmail.com
2- دکتری روانشناسی بالینی، دانشیار گروه روان‌شناسی، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- دکتری تخصصی پزشکی اجتماعی، دانشیار گروه روان‌شناسی، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (134 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش روان­شناسی وحدت­مدار بر خودشفقت­ورزی و صمیمیت زناشویی در مادران در مرحله آشیانۀ خالی انجام شد. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون_پس­آزمون، گروه گواه و پیگیری ۲ ماهه بود. جامعۀ آماری متشکل از مادران در مرحلۀ آشیانه خالی شهر تهران بود. روش نمونه­گیری به صورت هدفمند بود و با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه، ۲۴ مادر در دو گروه ۱۲ نفری به صورت تصادف گمارده شدند. گروه آزمایش در ۶  جلسه حضوری آموزش روان­­شناسی وحدت­مدار، هفته­ای یکبار، به مدت ۱۲۰ دقیقه شرکت و ۶ جلسه تمرین در منزل را دریافت کردند و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش، فرم کوتاه خود شفقت­ورزی و مقیاس صمیمیت واکر بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تک ­متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش روان­شناسی وحدت­مدار بر بهبود خودشفقت ورزی مادران در مرحله آشیانۀ خالی، اثربخشی معناداری دارد. اما اثربخشی این مداخله بر صمیمیت زناشویی این افراد معنادار نبود. این نتایج پس از پیگیری ۲ ماهه نیز پایدار بود. بنابراین آموزش روان­شناسی وحدت­مدار می­تواند به عنوان یکی از مداخلات روان­شناختی مؤثر بر افزایش خودشفقت­ورزی مادران در مرحلۀ آشیانۀ خالی مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 767 kb]   (10 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1398/11/13 | ویرایش نهایی: 1399/6/1 | پذیرش: 1398/12/13 | انتشار الکترونیک: 1399/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb