سال 9، شماره 6 - ( شماره پیاپی 51/ شهریور 1399 )                   سال 9 شماره 6 صفحات 139-146 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zameni F, Amini H. Designing a Model of Health Education and Health Development Curriculum for the Secondary School Based on Health System Indicators and Fundamental Transformation of Education. frooyesh. 2020; 9 (6) :139-146
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1963-fa.html
ضامنی فرشیده، امینی حسین. طراحی الگوی برنامه درسی آموزش بهداشت وتوسعه سلامت دوره متوسطه اول براساس شاخص‌های نظام سلامت و سندتحول بنیادین آموزش و پرورش. رویش روان شناسی. 1399; 9 (6) :139-146

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1963-fa.html


1- استادیار برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران. ، Amini@gmail.com
2- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران.
چکیده:   (101 مشاهده)
بهداشت ­و سلامت­ به ­عنوان­ یک­ ارزش­ فردی ­و­ اجتماعی، بر طبق اساسنامه ­سازمان جهانی ­بهداشت ­و از دیدگاه همه ملت­ها و نزد همه مکاتب، یکی از ابتدایی­ترین حقوق ­و نیازهای ­بشر تلقی ­شده­ است­ که دست یافتن­ به ­بالاترین سطح آن از اهداف اجتماعی ­و ملی­ تمامی ­دولت ها به حساب می­آید. دراین میان ­نظام آموزش ­و پرورش ­از بزرگترین و گسترده­ترین سیستم­های درون هر جامعه­ای است­ که سرنوشت ­آن جامعه­ را جهت­ تأمین­ سلامت در بلندمدت­ تعیین ­می­کند. این­ پژوهش از نوع پژوهش­های کاربردی بود که با روش تحقیق زمینه­ای انجام شد. روش ­تجزیه ­و تحلیل ­اطلاعات ­توصیف­ مبانی وتحلیل ­واستنتاج نظری بود. برای ­اعتباربخشی­ الگوی پیشنهادی ­جامعه­ آماری شامل40 نفر از متخصصان برنامه درسی و 360 نفر از معلمان دوره متوسطه اول شهر رشت در سال­تحصیلی 99-1398 بود. به ­منظور نظرسنجی­ از متخصصان ومعلمان ذیربط ­درباره­ الگوی ­پیشنهادی ­متشکل ­از چهارعنصر برنامه درسی از پرسشنامه محقق­ساخته دارای 32 گویه با مقیاس ۵ درجه­ای لیکرت ( ازخیلی کم 1 تا خیلی ­زیاد 5) استفاده شد. به منظور تأمین روایی این پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و بدین ترتیب برای پایایی پرسشنامه طبق نظر استادان راهنما و مشاور و ۹ نفر دیگر از متخصصان ­برنامه ­درسی و معلمان با تجربه در دوره متوسطه اوّل مورد تایید قرار گرفت. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی شامل (توزیع فراوانی­ودرصد) و آمار استنباطی شامل (آزمون مجذور خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند جهت تجزیه و تحلیل داده­های گردآوری شده از نرم افزار آماری spss استفاده شد . یافته­ها و نتایج  تحقیق نشان داد که بیش از 85 درصد متخصصان برنامه درسی و دبیران دوره متوسطه اول ویژگی­های اهداف،محتوی،راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی را در این الگو مورد تایید قرار داده اند. همچنین بین دیدگاه متخصصان برنامه درسی و دبیران دوره متوسطه اول در مورد ویژگی­های این عناصر تفاوت آماری معناداری وجود ندارد ( 05/0P> ). بنابراین الگوی موردنظر می­تواند در ارتقاء آموزش بهداشت و توسعه سلامت دانش­آموزان نقش به ­سزایی داشته باشد.
متن کامل [PDF 772 kb]   (8 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1398/12/7 | ویرایش نهایی: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/1/15 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb