Mohammadian D, Ahmadi S, Ilanloo H. (2020). The comparison of resilience and educational self-regulation and coping strategy in girl and boy students.
Rooyesh.
9(6), 37-44.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1973-fa.html
محمدیان داود، احمدی صدیقه، ایلانلو حسین. مقایسه تاب آوری و خودتنظیمی هیجان وراهبردهای مقابله با استرس دردانش آموزان دختروپسر رویش روان شناسی 1399; 9 (6) :44-37
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1973-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2- استادیار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، sedahmadi1390@gmail.com
3- دانشجوی دکتری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (2655 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر، مقایسه تابآوری، خودتنظیمی هیجان و راهبردهای مقابله با استرس در دختران و پسران دانشآموز مقطع متوسطه دوم بود. روش پژوهش، علی- مقایسهای بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دختران و پسران مقطع متوسطه دوم منطقه 11 شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بودند. حجم نمونه، 210 نفر (105 دختر و 105 پسر) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. بهاینترتیب از بین مدارس متوسطه دوم دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه بهصورت تصادفی انتخاب گردید و پرسشنامهها بین دانشآموزان توزیع شد. در این مطالعه از سه پرسشنامه تابآوری کونور ودیویدسون (CD-RSC)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجان (CERQ) و پرسشنامه سبکهای مقابله با استرس (CISS) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین نمرات خودتنظیمی در دختران و پسران دانشآموز تفاوت معنادار وجود دارد و در دختران بیشتر از پسران است)005/0 P<). همچنین، در میانگین نمرات سه سبک مقابلهای (مساله مدار، اجتنابی، هیجان مدار) دختران و پسران دانشآموز تفاوت معناداری وجود دارد و در دختران بیشتر از پسران است )005/0 P<).. اما در میانگین نمرات تابآوری دختران و پسران دانشآموز، تفاوت معناداری مشاهده نشد )005/0 P<).. بنابراین، نتیجه گرفته میشود که هرچند افزایش این سه متغیر در دانشآموزان دختر و پسر ضروری است اما آموزش خودتنظیمی و راهبردهای مقابله با استرس، در دانشآموزان پسر، بیشازپیش باید موردتوجه قرار بگیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1398/12/13 | پذیرش: 1399/2/3 | انتشار الکترونیک: 1399/6/4