Hatam M, Abolghasemi A, Kafi Masouleh S M, Bagheri Sheykhangafshe F. (2020). Comparison of Sense of Coherence and Personal Intelligence in Female Students With and Without Traumatic Experience.
Rooyesh.
9(6), 57-64.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1990-fa.html
حاتم مهسا، ابوالقاسمی عباس، کافی ماسوله سید موسی، باقری شیخانگفشه فرزین. مقایسه حس انسجام و هوش شخصی در دانش آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک رویش روان شناسی 1399; 9 (6) :64-57
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1990-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، farzinbagheri73@gmail.com
چکیده: (2150 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه حس انسجام و هوش شخصی در دانشآموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک انجام شد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک بودند که در سال تحصیلی 98-1397 در پایه نهم مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک شهر رشت تحصیل میکردند. نمونه مورد مطالعه شامل 160 دانشآموز دختر (80 دانشآموز دختر با تجربه تروماتیک و 80 دانشآموز بدون تروماتیک) بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. به منظوره جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرند کردن حوادث آسیبزا-فرم خودگزارشی (فورد و همکاران، 2002)، حس انسجام آنتونووسکی (1993) و هوش شخصی مایر و آلن (2013) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که حس انسجام و هوش شخصی در بین دانشآموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک تفاوت دارد (001/0.(P˂ بهطور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد آگاهی از ویژگیهای روانشناختی نظیر حس انسجام و هوش شخصی موجب میشود تا خدمات مطلوبتری به این افراد داده شود تا بتوانند کیفیت زندگی و تحصیلی بهتری را تجربه کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1398/12/27 | پذیرش: 1399/1/16 | انتشار الکترونیک: 1399/6/4