مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 6 - ( شماره پیاپی 51/ شهریور 1399 )                   سال 9 شماره 6 صفحات 88-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini iraj S J, Mahdian H, Jajarmi M. Structural Relationships between Basic Psychological Needs, Adjustment and sense of connectedness with School in High School Students.. Rooyesh 2020; 9 (6) :77-88
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1993-fa.html
حسینی ایرج سیدجلال، مهدیان حسین، جاجرمی محمود. روابط ساختاری نیازهای بنیادین روان‌شناختی با سازگاری و احساس تعلق به مدرسه در دانش-آموزان دبیرستانی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (6) :77-88

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1993-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه مشاوره و روان شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ، بجنورد، ایران.
2- استادیار، گروه مشاوره و روان شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ، بجنورد، ایران. ، mahdian_hossein@yahoo.com
3- استادیار روان شناسی، گروه مشاوره و روان شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ، بجنورد، ایران.
چکیده:   (1812 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری ارضای نیازهای بنیادین روان­شناختی، سازگاری و احساس تعلق به مدرسه در دانش­آموزان دوره متوسطه مشهد بود. نمونه مورد مطالعه شامل 320 نفر دانش­آموز دوره متوسطه دوم شهر مشهد بود که به روش نمونه گیری چند ­مرحله­ای انتخاب شدند. برای اندازه­گیری متغیرها از مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط (لاگواردیا، رایان، کوچمن و دسی، 2000پرسشنامه سازگاری دانش­آموزان دبیرستانی (سینها و سینگ، 1993) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2005) استفاده گردید. داده­ های پژوهش حاضر با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار­گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان دادند اثر مستقیم و معناداری میان ارضای نیازهای بنیادین روان­شناختی در ارتباط با معلمان با سازگاری و احساس تعلق به مدرسه وجود دارد. به طوری که نیازهای بنیادین روان­شناختی و سازگاری، 63 درصد از تغییرات احساس تعلق به مدرسه را تبیین می­کردند. یافته­ ها نشان داد سازگاری دانش­آموزان در رابطه‌ی بین ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی (در روابط با معلمان، مدیران و دوستان) و احساس تعلق به مدرسه نقش واسطه‌ای داشت. معلمان و مدیران مدارس می­توانند با استفاده از یافته های پژوهش حاضر، مشارکت و سازگاری دانش­آموزان در مدرسه را تقویت کنند.
متن کامل [PDF 1124 kb]   (70 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1398/12/29 | ویرایش نهایی: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/1/28 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb