 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Mirshamsi Z,  Behjat A,  Saeedmanesh M,  Majidyan F. 
(2020).  The Effectiveness of Cognitive-behavioral training in anger control on Sympathy and Mental Health in Bullying Male Adolescents with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder.  Rooyesh. 9(6),  159-202. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1999-fa.html   
                    
                    میرشمسی زهرا،  بهجت آزیتا،  سعیدمنش محسن،  مجیدیان فاطمه.
(1399).  اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیشفعالی/کمبود توجه  رویش روان شناسی 9 (6) :202-159URL: http://frooyesh.ir/article-1-1999-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران. 
 2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. ، azitabehjat.99@gmail.com
 3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران. 
 4- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (3535 مشاهده)
                    
                    
                    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیشفعالی/کمبود توجه بود. این پژوهش از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمام نوجوانان پسر بیشفعال قلدر در شهر یزد در سال تحصیلی 1399-1398 بود. 30 شرکتکننده به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه).  ابزار پژوهش پرسشنامههای همدلی (دیویس، 1983) و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) بود که گروه آزمایش و گواه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون به آنها پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان دانشآموزان پسر قلدر دارای اختلال بیشفعالی/کمبود توجه تأثیر معناداری داشت (001/0>P). پیشنهاد میشود مراکز درمانی مرتبط با آموزش و پرورش و همچنین مدارس از این روش درمانی در جهت کاهش مشکلات دانشآموزان بیشفعال و قلدر بهره گیرند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی بالینی  دریافت: 1399/1/4 | پذیرش: 1399/2/9 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10