 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Mohammadi E,  Shadbafi M. 
(2020).  The comparison of executive functions of inhibition, updating and shifting in children with ADHD and SCT.  Rooyesh. 9(3),  41-50. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2018-fa.html   
                    
                    محمدی الناز،  شادبافی محمد.
(1399).  مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری، بهروزرسانی و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی  و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (SCT)  رویش روان شناسی 9 (3) :50-41URL: http://frooyesh.ir/article-1-2018-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران. 
 2- دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران. ، mohammadielnaz94@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (3025 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر با هدف مقایسهی مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری، بهروزرسانی و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (ADHD) و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (SCT) انجام گرفت. این پژوهش بهصورت علی مقایسهای صورت پذیرفت. شرکتکنندگان در این پژوهش 60 نفر (30 نفر ADHD و 30 نفر SCT) از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (SNAP-IV) و مقیاس SCT بهعنوان نمونه انتخاب شدند. سپس هر گروه تحت 3 آزمون استروپ، آزمون نگهداری رد و آزمون جمع و تفریق قرار گرفت. در تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد دانش آموزان مبتلا به ADHD و SCT در ترکیب خطی کارکردهای اجرایی (بازداری، بهروزرسانی و انتقال) تفاوت معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل واریانس تک متغیره و مقایسه میانگینهای دو گروه نشان داد دانش آموزان مبتلا به SCT در بهروزرسانی و تغییر (انتقال) و دانش آموزان مبتلا به ADHD در بازداری مشکلدارند. با توجه به یافتههای پژوهش چنین به نظر میرسد که اختلال SCT با فعالیت غیرطبیعی نواحی ارتباطی خلفی که مسئول تغییر و انتقال توجه و بهروزرسانی میباشند در ارتباط است درحالیکه اختلال ADHD بیشتر با فعالیت غیرطبیعی نواحی ارتباطی آهیانه ای- پیشانی که مسئول بازداری میباشند مرتبط است.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تحولی  دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/1/26 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10