محمدی الناز، شادبافی محمد. مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری، بهروزرسانی و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (SCT). رویش روان شناسی. 1399; 9 (3) :41-50
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2018-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران.
2- دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران. ، mohammadielnaz94@yahoo.com
چکیده: (2026 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری، بهروزرسانی و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (ADHD) و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (SCT) انجام گرفت. این پژوهش بهصورت علی مقایسهای صورت پذیرفت. شرکتکنندگان در این پژوهش 60 نفر (30 نفر ADHD و 30 نفر SCT) از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (SNAP-IV) و مقیاس SCT بهعنوان نمونه انتخاب شدند. سپس هر گروه تحت 3 آزمون استروپ، آزمون نگهداری رد و آزمون جمع و تفریق قرار گرفت. در تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد دانش آموزان مبتلا به ADHD و SCT در ترکیب خطی کارکردهای اجرایی (بازداری، بهروزرسانی و انتقال) تفاوت معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل واریانس تک متغیره و مقایسه میانگینهای دو گروه نشان داد دانش آموزان مبتلا به SCT در بهروزرسانی و تغییر (انتقال) و دانش آموزان مبتلا به ADHD در بازداری مشکلدارند. با توجه به یافتههای پژوهش چنین به نظر میرسد که اختلال SCT با فعالیت غیرطبیعی نواحی ارتباطی خلفی که مسئول تغییر و انتقال توجه و بهروزرسانی میباشند در ارتباط است درحالیکه اختلال ADHD بیشتر با فعالیت غیرطبیعی نواحی ارتباطی آهیانه ای- پیشانی که مسئول بازداری میباشند مرتبط است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1399/1/20 | ویرایش نهایی: 1399/5/9 | پذیرش: 1399/1/26 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10