Ebrahimi N, Khalatbari J. The prediction of academic resilience based on academic engagement with mediating role of sense of belonging to school in students. Rooyesh 2020; 9 (7) :119-128
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2026-fa.html
ابراهیمی نیره، خلعتبری جواد. پیش بینی تاب آوری تحصیلی بر مبنای درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1399; 9 (7) :119-128
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2026-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، nayereh.ebrahimi.5007@gmail.com
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه ازاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده: (1989 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی پیشبینی تابآوری تحصیلی بر مبنای درگیری تحصیلی با نقش واسطهای احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر مدارس دولتی دوره اول متوسطه منطقه 2 شهر تهران در سال 1398-1397 به تعداد 2105 نفر بودند. بر اساس فرمول پلنت 150 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شد. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه تابآوری تحصیلی (ساموئلز، 2004)، درگیری تحصیلی (ریو، 2013) و احساس به تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2004) بود. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS نسخه 24 صورت گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. به طورکلی نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم درگیری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه معنادار شدند. همچنین نتایج نشان داد مسیر غیرمستقیم درگیری تحصیلی نیز از طریق احساس تعلق به مدرسه با تابآوری تحصیلی معنادار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که رابطه بین درگیری تحصیلی با تابآوری تحصیلی یک رابطه خطی ساده نیست و احساس تعلق به مدرسه میتواند این رابطه را واسطهگری کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/1/23 | ویرایش نهایی: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/2/8 | انتشار الکترونیک: 1399/7/10