مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 7 - ( شماره پياپي 52 / مهر 1399 )                   سال 9 شماره 7 صفحات 128-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi N, Khalatbari J. The prediction of academic resilience based on academic engagement with mediating role of sense of belonging to school in students. Rooyesh 2020; 9 (7) :119-128
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2026-fa.html
ابراهیمی نیره، خلعتبری جواد. پیش بینی تاب آوری تحصیلی بر مبنای درگیری تحصیلی با نقش واسطه ‌ای احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1399; 9 (7) :119-128

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2026-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، nayereh.ebrahimi.5007@gmail.com
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه ازاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده:   (1989 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی پیش­بینی تاب­آوری تحصیلی بر مبنای درگیری تحصیلی با نقش واسطه‏ای احساس تعلق به مدرسه در دانش­آموزان بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، ج‍ام‍ع‍ه‌‌ آم‍اری‌ کلیه دان‍ش­آم‍وزان‌ دختر مدارس دولتی دوره اول متوسطه منطقه 2 شهر تهران در سال 1398-1397 به تعداد 2105 نفر بودند.  بر اساس فرمول پلنت 150 نفر به صورت نمونه‏گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب‌ شد. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه­­ تاب‏آوری تحصیلی (ساموئلز، 2004)، درگیری تحصیلی (ریو، 2013) و احساس به تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2004) بود. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS نسخه 24 صورت گرفت. جهت آزمون روابط غیر‌مستقیم از روش بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. به طورکلی نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم درگیری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه معنادار شدند. همچنین نتایج نشان داد مسیر غیرمستقیم درگیری تحصیلی نیز از طریق احساس تعلق به مدرسه با تاب­آوری تحصیلی معنادار بود. بر اساس یافته‌های این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که رابطه‌ بین درگیری تحصیلی با تاب­آوری تحصیلی یک رابطه‌ خطی ساده نیست و احساس تعلق به مدرسه می‌تواند این رابطه را واسطه‏گری کند.
متن کامل [PDF 781 kb]   (50 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/1/23 | ویرایش نهایی: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/2/8 | انتشار الکترونیک: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb