مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 7 - ( شماره پياپي 52 / مهر 1399 )                   سال 9 شماره 7 صفحات 154-147 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banaee zadeh S, Atash afrouz A, Maktabi G. The Effectiveness of White Noise on Test Anxiety in Elementary Students. Rooyesh 2020; 9 (7) :147-154
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2031-fa.html
بنائی زاده سعید، آتش افروز عسکر، مکتبی غلامحسین. تأثیر صدای سفید بر اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع ابتدایی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (7) :147-154

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2031-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، a.atashafrouz@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (1920 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر صدای سفید بر میزان اضطراب دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی همراه با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان باوی در نیمسال تحصیلی اول 99-1398 تشکیل دادند که از بین آنها 40 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری خوشه‌ای چند مرحله­ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، در 7 جلسه امتحان 45 دقیقه­ای از دروس مختلف با توجه پخش صدای سفید شرکت کردند. به­منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) استفاده شد جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. یافته‌های حاصل از تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که با اثر پیش‌آزمون، بین میانگین نمرات پس‌آزمون گروه آزمایش در متغیر اضطراب امتحان، تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 > P). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود که از صدای سفید در کاهش میزان اضطراب امتحان دانش‌آموزان ابتدایی و همچنین در جهت ایجاد آرامش ذهنی در موقعیت‌های آموزشی استفاده گردد.
متن کامل [PDF 594 kb]   (41 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/1/25 | ویرایش نهایی: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/2/5 | انتشار الکترونیک: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb