1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، a.atashafrouz@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده: (1920 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر صدای سفید بر میزان اضطراب دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی همراه با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان باوی در نیمسال تحصیلی اول 99-1398 تشکیل دادند که از بین آنها 40 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، در 7 جلسه امتحان 45 دقیقهای از دروس مختلف با توجه پخش صدای سفید شرکت کردند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) استفاده شد جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش در متغیر اضطراب امتحان، تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 > P). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که از صدای سفید در کاهش میزان اضطراب امتحان دانشآموزان ابتدایی و همچنین در جهت ایجاد آرامش ذهنی در موقعیتهای آموزشی استفاده گردد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/1/25 | ویرایش نهایی: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/2/5 | انتشار الکترونیک: 1399/7/10