dehghan manshdi M, Kamali Ardakani H, Hmati H. The Mediating Role of Self-Efficacy in relationship between Parenting Styles and Happiness in Students. Rooyesh 2020; 9 (7) :109-118
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2038-fa.html
دهقان منشادی منصور، کمالی اردکانی حمیده، همتی حمیده. نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطه شیوههای فرزند پروری با شادکامی دانشآموزان. رویش روان شناسی. 1399; 9 (7) :109-118
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2038-fa.html
1- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران. ، mansoor.d.8@gmail.com
2- کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی میبد، میبد، یزد، ایران.
3- کارشناس ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده: (1791 مشاهده)
شادکامی ناشی از قضاوت و داوری انسان درباره چگونگی گذراندن زندگی است. خودکارآمدی را باور و قضاوت فرد از توانایی خود برای انجام تکلیف خاص میدانند و سبکهای فرزندپروری روشهایی است که پدر و مادر برای تربیت فرزندان خود به کار میگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطه شیوههای فرزندپروری با شادکامی دانشآموزان دختر انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران متقاضی کنکور سراسری شهرستان اردکان در سال تحصیلی 97- 1396 که 515 نفر گزارش شده، بودند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه به تعداد 260 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری رابینسون (2001)، خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و شادکامی آکسفورد (1976) بود. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار اسـت. بـا توجـه بـه یافتهها، سبک فرزندپروری مقتدرانه اثر مستقیم مثبت بر خودکارآمدی و شادکامی داشت. سبک فرزندپروری سهلگیرانه اثر مستقیم منفی بر خودکارآمدی و سبک فرزندپروری مستبدانه اثر مستقیم منفی بر شادکامی داشت. همچنین خودکارآمدی نقش واسطهگری خود را بین سبک فرزندپروری و شادکامی بهخوبی نشان داده است؛ بنابراین سبک فرزندپروری با تاثیر بر خودکارآمدی میتواند شادکامی نوجوانان را تغیر دهد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/1/30 | ویرایش نهایی: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/2/24 | انتشار الکترونیک: 1399/7/10