سال 9، شماره 5 - ( مرداد 99/ شماره پیاپی 50 1399 )                   سال 9 شماره 5 صفحات 51-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatam Tahrani Moghadam L, Mousavi Nik M, Malakouti S K. The Effectiveness of Analysis Group Therapy on Empathy, Social Acceptance and Social Competence in Adolescent Girls in Tehran City. frooyesh. 2020; 9 (5) :51-62
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2050-fa.html
حاتم طهرانی مقدم لیلا، موسوی نیک مریم، ملکوتی سید کاظم. اثربخشی گروه درمانی تحلیلی بر همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی دختران نوجوان شهر تهران. رویش روان شناسی. 1399; 9 (5) :51-62

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2050-fa.html


1- کارشناس ارشد، مؤسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران.
2- استادیار، مؤسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران. ، Maryam.mosavinik@gmail.com
3- استادیار، مؤسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران.
چکیده:   (227 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی تحلیلی بر همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی دختران نوجوان شهر تهران بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی نوجوانان دختر مدارس دولتی دوره اول و دوم متوسطه شهر تهران در سال 99-1398 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 30 نفر از آنان در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه‌ آزمایش تحت 6 جلسه 90 دقیقه­ای گروه درمانی تحلیلی لکانی قرار گرفتند؛ ادر این مدت گروه کنترل در لیست انتظار گروه درمانی تحلیلی لکانی قرار داشتند. از مقیاس همدلی اساسی جولیف و فارینگتون (2006)، مقیاس پذیرش اجتماعی کراون-مارلو (1960) و مقیاس کفایت اجتماعی فلنر و همکاران (1990) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه درمانی تحلیلی به طور معنیداری باعث افزایش پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی دختران نوجوان شد. بنابراین می­توان نتیجه‏گیری کرد که گروه درمانی تحلیلی به ‌کار رفته در این پژوهش می‌تواند مشکلات شناختی، عاطفی و اجتماعی دختران نوجوان را بهبود بخشد. لذا به کارگیری گروه درمانی تحلیلی در مراکز مشاوره و روان­درمانی برای بهبود مشکلات دختران نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
متن کامل [PDF 706 kb]   (27 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1399/2/2 | ویرایش نهایی: 1399/5/22 | پذیرش: 1399/2/12 | انتشار الکترونیک: 1399/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb