سال 9، شماره 6 - ( شماره پیاپی 51/ شهریور 1399 )                   سال 9 شماره 6 صفحات 45-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaei Zaron S M, Hajialiani V, Zehtabi R, Shahriari Sarhadi M. The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on improving cognitive decision-making and cognitive problem-solving styles in female students with generalized anxiety disorder. frooyesh. 2020; 9 (6) :45-56
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2065-fa.html
آقایی ضرون سیدمیلاد، حاجی علیانی وحید، زهتابی رعنا، شهریاری سرحدی مرضیه. اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهبود تصمیم‌گیری شناختی و سبک‌های شناختی حل مسأله در دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. رویش روان شناسی. 1399; 9 (6) :45-56

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2065-fa.html


1- کارشناسی، روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
2- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، Vahiidhajialiani@gmail.com
3- دانشجو کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه کرمان، کرمان، ایران.
چکیده:   (160 مشاهده)
از آنجا که دختران نوجوان یکی از مهم­ترین و حساس­ترین اقشار در جامعه مدارس هستند، آسیب به آنها بر اثر استرس و اضطراب بر وضعیت روحی و روانی آنها تأثیر نامطلوب می­گذارد. عدم توجه به استرس­ها و واکنش های روانی دانش­آموزان، سبب توسعه اضطراب آنان می­گردد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر بهبود تصمیم­گیری شناختی و سبک­های شناختی حل مساله در دانش­آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل و با استفاده از گمارش تصادفی بود. نمونه  پژوهش را 40 دانش­آموز دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (مایر و همکاران، 1990)، سبک­های تصمیم­گیری (اسکات و بروس، 1995) و سبک­های شناختی (کلب، 1982) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر بهبود تصمیم­گیری شناختی و سبک­های شناختی حل مساله در دانش­آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تأثیر داشت (05/0p<). لذا پیشنهاد می­شود در پژوهش­­های آینده از این درمان برای کاهش مشکلات روان­شناختی و رفتاری افراد سود جست.
متن کامل [PDF 1072 kb]   (34 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1399/2/9 | ویرایش نهایی: 1399/6/2 | پذیرش: 1399/2/24 | انتشار الکترونیک: 1399/6/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb