Aghaei Zaron S M, Hajialiani V, Zehtabi R, Shahriari Sarhadi M. The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on improving cognitive decision-making and cognitive problem-solving styles in female students with generalized anxiety disorder. Rooyesh 2020; 9 (6) :45-56
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2065-fa.html
آقایی ضرون سیدمیلاد، حاجی علیانی وحید، زهتابی رعنا، شهریاری سرحدی مرضیه. اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود تصمیمگیری شناختی و سبکهای شناختی حل مسأله در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. رویش روان شناسی. 1399; 9 (6) :45-56
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2065-fa.html
1- کارشناسی، روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
2- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، Vahiidhajialiani@gmail.com
3- دانشجو کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه کرمان، کرمان، ایران.
چکیده: (1982 مشاهده)
از آنجا که دختران نوجوان یکی از مهمترین و حساسترین اقشار در جامعه مدارس هستند، آسیب به آنها بر اثر استرس و اضطراب بر وضعیت روحی و روانی آنها تأثیر نامطلوب میگذارد. عدم توجه به استرسها و واکنش های روانی دانشآموزان، سبب توسعه اضطراب آنان میگردد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود تصمیمگیری شناختی و سبکهای شناختی حل مساله در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و با استفاده از گمارش تصادفی بود. نمونه پژوهش را 40 دانشآموز دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (مایر و همکاران، 1990)، سبکهای تصمیمگیری (اسکات و بروس، 1995) و سبکهای شناختی (کلب، 1982) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود تصمیمگیری شناختی و سبکهای شناختی حل مساله در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تأثیر داشت (05/0p<). لذا پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده از این درمان برای کاهش مشکلات روانشناختی و رفتاری افراد سود جست.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1399/2/9 | ویرایش نهایی: 1399/6/2 | پذیرش: 1399/2/24 | انتشار الکترونیک: 1399/6/4