سال 9، شماره 8 - ( آبان 99 / شماره پياپي 53 1399 )                   سال 9 شماره 8 صفحات 111-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahriari sarhadi M, Khezri Moghadam N, Tashk A. The Effectiveness of Parent Management Training (PMT) on Frustration Tolerance and Adjustment of Adolescent Girls. frooyesh. 2020; 9 (8) :111-122
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2093-fa.html
شهریاری سرحدی مرضیه، خضری مقدم نوشیروان، تاشک آناهیتا. اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر تحمل ناکامی و سازگاری دختران نوجوان. رویش روان شناسی. 1399; 9 (8) :111-122

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2093-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه باهنر، کرمان، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه باهنر، کرمان، ایران. ، khezri147@uk.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه باهنر، کرمان، ایران
چکیده:   (58 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر تحمل ناکامی و سازگاری دختران نوجوان شهر کرمان بود. روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. نمونه­ای به تعداد 32 نفر از دختران دوره متوسطه اول شهر کرمان در سال تحصیلی 98-1397 به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. والدین گروه آزمایش به مدت 9 جلسه در برنامه آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند، ولی والدین گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تحمل ناکامی هارینگتون (2005) و سازگاری دانش­آموزان سینها و سینگ (1993) بود. داده­ها با استفاده از نرم افزارSPSS  نسخه 24 و  شاخص­های توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در پس­آزمون میانگین نمرات عدم تحمل ناکامی به صورت معناداری کاهش و میانگین نمرات سازگاری به صورت معناداری افزایش یافته بود. لذا نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت والدین می­تواند به عنوان یک روش مداخله­ای مفید برای کاهش عدم تحمل ناکامی و افزایش سازگاری دختران نوجوان به کار رود.
متن کامل [PDF 855 kb]   (9 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/2/22 | ویرایش نهایی: 1399/8/25 | پذیرش: 1399/3/25 | انتشار الکترونیک: 1399/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb