Ghayerin E, Nasirian F, Emadi chashmi J, Nejati V. A review of the relationship between attachment style and reflective functioning with symptoms of attention deficit-hyperactivity disorder. Rooyesh 2020; 9 (9) :177-184
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2143-fa.html
غایرین الناز، نصیریان فائزه، عمادی چاشمی جواد، نجاتی وحید. مروری بر ارتباط سبک دلبستگی و ظرفیت تأملی با علائم اختلال نقصتوجه-بیشفعالی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (9) :177-184
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2143-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، javad73.june@gmail.com
3- دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (2313 مشاهده)
علائم تکانشگری، نقص توجه، مشکلات تحصیلی و اجتماعی بیانگر نشانههای اختلالی به نام اختلال نقصتوجه-بیشفعالی هستند. با افزایش علاقهی روزافزون در دو دههی اخیر نسبت به بررسی عوامل محیطی در سببشناسی این اختلال، اهمیت حوزهی خانواده و سبک دلبستگی والد و فرزند مورد توجه قرار گرفته است؛ که در این میان سازهی ظرفیت تأملی (تعریف عملیاتی ذهنیسازی) به عنوان بخشی از دلبستگی مطرح است. پژوهش حاضر به بررسی دانش موجود در زمینهی سبک دلبستگی و ظرفیت تأملی در افراد مبتلا به اختلال نقصتوجه-بیشفعالی و والدین آنها پرداخته است؛ که از نوع نظاممند روایتی است. در این پژوهش منابع در دسترس تا 2020 با جستجوی کلیدواژههای ظرفیت تأملی، ذهنیسازی، دلبستگی، نقصتوجه و بیشفعالی و والدگری دریافت شدند و در نهایت پس از انتخاب مورد بررسی قرار گرفتند. طیق مطالعات به نظر میرسد میان سبک دلبستگی و ظرفیت تأملی کودکان و والدین با بروز علائم اختلال نقصتوجه- بیشفعالی رابطه وجود دارد.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1399/3/18 | ویرایش نهایی: 1399/10/20 | پذیرش: 1399/4/13 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10