Baghbani nader M, Noroozi M, Shabani M, Falahzade H. (2020). The effectiveness of storytelling on the social anxiety in male elementary school students.
Rooyesh.
9(9), 85-92.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2145-fa.html
باغبانی نادر مونا، نوروزی دشتکی مهین، شعبانی مسلم، فلاح زاده هاجر. اثربخشی قصهگویی بر اضطراب اجتماعی در دانشآموزان پسر دبستانی رویش روان شناسی 1399; 9 (9) :92-85
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2145-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، noroozimahin@yahoo.com
3- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- استادیارگروه روان شناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (1937 مشاهده)
یکی از شایعترین اختلالات اضطرابی دوران کودکی، اختلال اضطراب اجتماعی است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی قصهگویی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر دبستانی با رویکرد اقدامپژوهی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر در مقطع ابتدایی بخش جعفرآباد استان قم در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میداد. 18 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس جلسات آموزشی برای افراد گروه آزمایش بهصورت گروهی در 6 جلسه یکساعته اجرا گردید و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار اندازهگیری پژوهش، مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان (LSAS-CA) بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری (ANCOVA) نشان داد که قصهگویی، اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر دبستانی را بهبود میبخشد (P> 0/05). این مطالعه نشان داد که قصهگویی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر دبستانی اثربخش بوده و میتوان از آن بهعنوان یک مداخله مؤثر استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1399/3/19 | پذیرش: 1399/4/18 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10