مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 9 - ( آذر 99/ شماره پياپي 54 1399 )                   سال 9 شماره 9 صفحات 92-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghbani nader M, Noroozi M, Shabani M, Falahzade H. The effectiveness of storytelling on the social anxiety in male elementary school students. Rooyesh 2020; 9 (9) :85-92
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2145-fa.html
باغبانی نادر مونا، نوروزی دشتکی مهین، شعبانی مسلم، فلاح زاده هاجر. اثربخشی قصه‌گویی بر اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان پسر دبستانی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (9) :85-92

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2145-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، noroozimahin@yahoo.com
3- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- استادیارگروه روان شناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (1765 مشاهده)
یکی از شایع­ترین اختلالات اضطرابی دوران کودکی، اختلال اضطراب اجتماعی است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی قصه­گویی بر اضطراب اجتماعی دانش­آموزان پسر دبستانی با رویکرد اقدام­پژوهی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش­آموزان پسر در مقطع ابتدایی بخش جعفرآباد استان قم در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل می­داد. 18 دانش­آموز  به روش نمونه­گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل  قرار گرفتند. سپس جلسات آموزشی برای افراد گروه آزمایش به‌صورت گروهی در 6 جلسه یک‌ساعته اجرا گردید و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. ابزار اندازه­گیری پژوهش، مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان (LSAS-CA) بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک­متغیری (ANCOVA) نشان داد که قصه­گویی، اضطراب اجتماعی دانش­آموزان پسر دبستانی را بهبود می­بخشد (P> 0/05). این مطالعه نشان داد که قصه­گویی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش­آموزان پسر دبستانی اثربخش بوده و می­توان از آن به‌عنوان یک مداخله مؤثر استفاده کرد.
متن کامل [PDF 637 kb]   (54 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1399/3/19 | ویرایش نهایی: 1399/10/20 | پذیرش: 1399/4/18 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb