1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، Ashorihh2@gmail.com
3- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (2258 مشاهده)
شایستگی اجتماعی- هیجانی، میتواند موفقیت فرد را در زندگی اجتماعی تضمین نماید و کیفیت روابط او را ارتقا بخشد. شالوده شایستگی اجتماعی- هیجانی در دورهی کودکی شکل میگیرد و در این دوره است که افراد مهارتهای اجتماعی- هیجانی را فرا میگیرند. این در حالی است که امروزه، کودکان از نظر هیجانی نابالغ هستند. آنها دوستان کمی دارند و روابطشان با همسالان و بزرگسالان محدود است. این موضوع پیامدهای مخربی چون کاهش سطح سازگاری اجتماعی، بروز مشکلات رفتاری، طرد شدن از سوی همسالان، کاهش اعتمادبهنفس و درنتیجه، عملکرد تحصیلی ضعیف، اضطراب و استرس را برای آنها به دنبال داشته است. لذا، آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی برای این کودکان در اولویت قرار دارد و میتواند به جبران مشکلات مذکور کمک نماید. این پژوهش به بررسی شایستگی اجتماعی- هیجانی، عوامل مؤثر بر رشد آن، پیامدهای ضعف در مهارتهای اجتماعی و هیجانی، برنامهی یادگیری مهارتهای اجتماعی و هیجانی و نتایج ناشی از آن پرداخته است.
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1399/3/28 | پذیرش: 1399/4/12 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10