Alipour M, Ayati M, Rostaminezhad M, Alipour M. (2020). The study of students' lived experiences and perceptions of the effect of reverse learning on technology literacy.
Rooyesh.
9(10), 1-8.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2180-fa.html
علی پور محمد، آیتی محسن، رستمی نژاد محمدعلی، علیپور مهدی. مطالعه تجارب زیسته و ادراک دانشآموزان از تاثیر یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری رویش روان شناسی 1399; 9 (10) :8-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2180-fa.html
1- دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران. ، m.alipour@birjand.ac.ir
2- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
3- دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
4- کارشناسی ارشد کامپیوتر گرایش نرم افزار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران(خراسان جنوبی)، ایران.
چکیده: (2132 مشاهده)
در پژوهش حاضر تجارب زیسته و ادراک دانشآموزان از تاثیر یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. جامعه پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی دبستان ابن سینا شهر بیرجند که تجربه کلاس معکوس داشتند، تشکیل دادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 15 نفر از دانشآموزان، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از روش تحلیل مضمون و از نرمافزار مکس کیودا 11 بهعنوان یک شیوه کمکی در واردکردن دادهها استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته دانشآموزان در خصوص تاثیر روش معکوس بر سواد فناوری در 6 مضمون اصلی" کسب توانمندی کار با رایانه و موبایل"، "آشنایی و کارکردن با تجهیزات و وسایل جانبی"، "مهارت کار با اینترنت"، " کاهش زمان بازیکردن و مشاهده تلویزیون"، " تغییر دیدگاه والدین نسبت به فناوری" و"کسب مهارت در استفاده از نرم افزارها و شبکههای اجتماعی" خلاصه شد. تجارب زیسته دانشآموزان نشان میدهد که یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری دانشآموزان در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری تاثیر مثبت گذاشته است و همچنین منجر به تغییر باور والدین دانشآموزان، نسبت به فناوری و افزایش سواد فناوری آنها شده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/4/7 | پذیرش: 1399/4/29 | انتشار الکترونیک: 1399/11/6