Maleki G, Ghasemi Monsef S. (2020). Social cognition aspects in children with specific learning disorder, attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and normal controls.
Rooyesh.
9(9), 93-104.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2213-fa.html
ملکی قیصر، قاسمی منصف سالومه. مقایسه ابعاد شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، اختلال نقص توجه- بیشفعالی و نمونه عادی رویش روان شناسی 1399; 9 (9) :104-93
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2213-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، ghmaleki.1365@gmail.com
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (2281 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر مقایسه ابعاد شناخت اجتماعی (نظریه ذهن عاطفی، نظریه ذهن شناختی و بازشناسی هیجان) در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، اختلال نقص توجه – بیشفعالی (ADHD) و نمونه عادی بود. در یک مطالعه علی- مقایسهای، 42 کودک مبتلا به اختلال یادگیری خاص، 43 کودک مبتلا به ADHD و 45 کودک عادی از مدارس ابتدایی و کلینیکهای روانشناختی شهر کرج با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ذهنخوانی از طریق تصویر چشم (بارون-کوهن و همکاران، 2001)، آزمون باور کاذب (بارون-کوهن و همکاران، 1985) و آزمون بازشناسی هیجان چهره (بنتون، 1994) بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. در نظریه ذهن شناختی، نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که هر دو گروه مبتلا به اختلال یادگیری و ADHD نسبت به گروه عادی به طور معنادار نمرات پایینتری کسب کردند (001/0>p). تفاوت سه گروه در نظریه ذهن عاطفی نیز مطابق با تحلیل واریانس چندمتغیره معنادار بود و گروه عادی نسبت به گروه مبتلا به ADHD عملکرد بهتری داشتند (001/0>p). مبتلایان به اختلال یادگیری نیز نسبت به مبتلایان به ADHD از نظریه ذهن بالاتری برخوردار بودند (001/0>p). علاوه بر این، نتایج در زمینه مقایسه سه گروه در بازشناسی هیجان نشان داد که تنها در زیرمقیاس شادی میان سه گروه تفاوت وجود دارد و افراد عادی نسبت به گروه مبتلا به ADHD در بازشناسی هیجانِ شادی بهتر عمل کردهاند (01/0>p). مطابق با یافتهها میتوان نتیجه گرفت که کودکان مبتلا به اختلال یادگیری و ADHD نسبت به نمونه عادی در سطوح بالاتر شناخت اجتماعی دچار نارسایی میباشند، اما در سطوح اولیه و مراحل مقدماتی تفاوتی میان دو گروه مبتلا به اختلالهای فوق وجود ندارد. بر این اساس، مداخلههای مبتنی بر شناخت اجتماعی در کودکان دچار ADHD، میبایست بیشتر بر ابعاد شناختی آن متمرکز باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
نوروسایکولوژی دریافت: 1399/4/27 | پذیرش: 1399/6/22 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10