مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 9 - ( آذر 99/ شماره پياپي 54 1399 )                   سال 9 شماره 9 صفحات 104-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki G, Ghasemi Monsef S. Social cognition aspects in children with specific learning disorder, attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and normal controls. Rooyesh 2020; 9 (9) :93-104
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2213-fa.html
ملکی قیصر، قاسمی منصف سالومه. مقایسه ابعاد شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی و نمونه عادی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (9) :93-104

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2213-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، ghmaleki.1365@gmail.com
2- دانشجوی دکتری روان­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (2062 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر مقایسه ابعاد شناخت اجتماعی (نظریه ذهن عاطفی، نظریه ذهن شناختی و بازشناسی هیجان) در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، اختلال نقص توجه بیش­فعالی (ADHD) و نمونه عادی بود. در یک مطالعه علی- مقایسه­ای، 42 کودک مبتلا به اختلال یادگیری خاص، 43 کودک مبتلا به ADHD و 45 کودک عادی از مدارس ابتدایی و کلینیک­های روان­شناختی شهر کرج با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ذهن­خوانی از طریق تصویر چشم (بارون-کوهن و همکاران، 2001)، آزمون باور کاذب (بارون-کوهن و همکاران، 1985) و آزمون بازشناسی هیجان چهره (بنتون، 1994) بودند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس یک­راهه و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. در نظریه ذهن شناختی، نتایج تحلیل واریانس یک­راهه نشان داد که هر دو گروه مبتلا به اختلال یادگیری و ADHD نسبت به گروه عادی به طور معنادار نمرات پایین­تری کسب ­کردند (001/0>p). تفاوت سه گروه در نظریه ذهن عاطفی نیز مطابق با تحلیل واریانس چندمتغیره معنادار بود و گروه عادی نسبت به گروه مبتلا به ADHD عملکرد بهتری داشتند (001/0>p). مبتلایان به اختلال یادگیری نیز نسبت به مبتلایان به ADHD از نظریه ذهن بالاتری برخوردار بودند (001/0>p). علاوه بر این، نتایج در زمینه مقایسه سه گروه در بازشناسی هیجان نشان داد که تنها در زیرمقیاس شادی میان سه گروه تفاوت وجود دارد و افراد عادی نسبت به گروه مبتلا به ADHD در بازشناسی هیجانِ شادی بهتر عمل کرده­اند (01/0>p). مطابق با یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که کودکان مبتلا به اختلال یادگیری و ADHD نسبت به نمونه عادی در سطوح بالاتر شناخت اجتماعی دچار نارسایی می­باشند، اما در سطوح اولیه و مراحل مقدماتی تفاوتی میان دو گروه مبتلا به اختلال­های فوق وجود ندارد. بر این اساس، مداخله­های مبتنی بر شناخت اجتماعی در کودکان دچار ADHD، می­بایست بیش­تر بر ابعاد شناختی آن متمرکز باشد. 
متن کامل [PDF 920 kb]   (44 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: نوروسایکولوژی
دریافت: 1399/4/27 | ویرایش نهایی: 1399/10/20 | پذیرش: 1399/6/22 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb