مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 11 - ( بهمن 99/ شماره پیاپی 56 1399 )                   سال 9 شماره 11 صفحات 44-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidiasl H, Kukli M, Mirkhani S R, Shahani S. (2021). The role of empirical avoidance and difficulty in regulating emotion in predicting self-harm behaviors in adolescent girls with a history of running away from home. Rooyesh. 9(11), 35-44.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2266-fa.html
رشیدی اصل حامد، کوکلی معصومه، میرخانی سیدرضا، شاهانی سمیه. نقش اجتناب تجربی و دشواری در تنظیم هیجان در پیش‌بینی رفتارهای آسیب به خود در دختران نوجوان با سابقه فرار از منزل رویش روان شناسی 1399; 9 (11) :44-35

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2266-fa.html


1- کارشناسی ارشدروانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد. ، Hamedrashidiasl.h@gmail.com
2- کارشناسی ارشدروانشناسی عمومی، دانشگاه ارومیه.
3- کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
4- کارشناسی ارشدروانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز .
چکیده:   (2175 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش اجتناب تجربی و دشواری در تنظیم هیجان در پیش­بینی رفتارهای آسیب به خود در دختران نوجوان با سابقه فرار از منزل بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران نوجوان مراجعه­کننده به مراکز کاهش آسیب و سرپناه شبانه شهر تهران در سال 1399 بودند که از بین آنها تعداد 90 نفر دارای سابقه فرار از منزل به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد آسیب به خود سانسون و همکاران (1998)، مقیاس پذیرش و عمل باند و همکاران (2011) و دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته­ها نشان داد اجتناب تجربی و دشواری در تنظیم هیجان با رفتارهای آسیب به خود رابطه مثبت معنادار داشتند (01/0P<). همچنین نتایج نشان داد که اجتناب تجربی 46/0، فقدان آگاهی هیجانی 21/0 و عدم دسترسی به رفتارهای هیجانی 31/0 از رفتارهای آسیب به خود را پیش­بینی می­کنند. با توجه به نقش اجتناب تجربی و دشواری در تنظیم هیجان در پیش­بینی آسیب به خود، اجرای کارگاه­های آموزشی بر مبنای راهبردهای تنظیم هیجان  و اجتناب تجربی ضروری به نظر می­رسد.
متن کامل [PDF 486 kb]   (1340 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1399/5/27 | پذیرش: 1399/6/15 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb