مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 11 - ( بهمن 99/ شماره پیاپی 56 1399 )                   سال 9 شماره 11 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei S, Karimpour K. (2021). The role of latent anxiety, manifest anxiety and mindfulness skills in academic procrastination among adolescent girls. Rooyesh. 9(11), 1-12.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2274-fa.html
رضائی سجاد، کریم پور کبری. نقش اضطراب پنهان، اضطراب آشکار و مهارت‌های ذهن‌آگاهی در اهمال‌کاری تحصیلی دختران نوجوان رویش روان شناسی 1399; 9 (11) :12-1

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2274-fa.html


1- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت،‌ ایران. ، rezaei_psy@hotmail.com
2- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (2378 مشاهده)
مداخلات روانشناختی به منظور مقابله با افت عملکرد تحصیلی دانشآموزان ضروری است. این پژوهش بر دو سازهی اضطراب و ذهنآگاهی که به ترتیب ممکن است نقش تخریبی و محافظتی در اهداف یادگیری داشته باشند، تمرکز نموده است. هدف مطالعه تعیین نقش اضطراب پنهان، اضطراب آشکار و مهارت­های ذهن­آگاهی در تبیین اهمال­کاری تحصیلی دختران نوجوان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. تعداد 350 نفر از دانش‌آموزان دختر مدارس دوره متوسطه شهرستان رشت به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله­ای از بین رشته­های تحصیلی مختلف انتخاب و توسط پرسشنامه‌ اهمال‌کاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم)، پرسشنامه پنج وجهی ذهن‌آگاهی (FFMQ) و مقیاس اضطراب کتل مورد ارزیابی قرار گرفتند. به­ منظور تحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود همزمان استفاده شد. یافته­ها حاکی از آن است که اضطراب پنهان (05/0P<، 13/0r=) و عمل توام با هوشیاری (01/0P<، 27/0-r=) با اهمال­کاری رابطه معنی‌دار دارند. بین اضطراب آشکار و سایر مولفه­های ذهن­آگاهی با اهمال­کاری رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد تنها متغیر عمل توأم با هوشیاری (0001/0P<، 25/0β=-) به صورت منفی نمرات اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی می­کند. یافته‌های پژوهش حاضر بر اهمیت حذف عامل اضطراب پنهان به عنوان یک عامل زمینه­ساز و تداوم­بخشِ چرخه اهمال­کاری و لزوم به­کارگیری تمرینات ذهن­آگاهی متمرکز بر هوشیاری به عنوان یک مهارت انطباقی با هدف ارتقای کارآمدی تحصیلی صحه می‌گذارد.
متن کامل [PDF 494 kb]   (1624 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/6/1 | پذیرش: 1399/7/6 | انتشار الکترونیک: 1399/12/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb