Rezaei S, Karimpour K. (2021). The role of latent anxiety, manifest anxiety and mindfulness skills in academic procrastination among adolescent girls.
Rooyesh.
9(11), 1-12.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2274-fa.html
1- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، rezaei_psy@hotmail.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده: (2378 مشاهده)
مداخلات روانشناختی به منظور مقابله با افت عملکرد تحصیلی دانشآموزان ضروری است. این پژوهش بر دو سازهی اضطراب و ذهنآگاهی که به ترتیب ممکن است نقش تخریبی و محافظتی در اهداف یادگیری داشته باشند، تمرکز نموده است. هدف مطالعه تعیین نقش اضطراب پنهان، اضطراب آشکار و مهارتهای ذهنآگاهی در تبیین اهمالکاری تحصیلی دختران نوجوان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. تعداد 350 نفر از دانشآموزان دختر مدارس دوره متوسطه شهرستان رشت به روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای از بین رشتههای تحصیلی مختلف انتخاب و توسط پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم)، پرسشنامه پنج وجهی ذهنآگاهی (FFMQ) و مقیاس اضطراب کتل مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود همزمان استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که اضطراب پنهان (05/0P<، 13/0r=) و عمل توام با هوشیاری (01/0P<، 27/0-r=) با اهمالکاری رابطه معنیدار دارند. بین اضطراب آشکار و سایر مولفههای ذهنآگاهی با اهمالکاری رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد تنها متغیر عمل توأم با هوشیاری (0001/0P<، 25/0β=-) به صورت منفی نمرات اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکند. یافتههای پژوهش حاضر بر اهمیت حذف عامل اضطراب پنهان به عنوان یک عامل زمینهساز و تداومبخشِ چرخه اهمالکاری و لزوم بهکارگیری تمرینات ذهنآگاهی متمرکز بر هوشیاری به عنوان یک مهارت انطباقی با هدف ارتقای کارآمدی تحصیلی صحه میگذارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/6/1 | پذیرش: 1399/7/6 | انتشار الکترونیک: 1399/12/13