Abdolghaderi M,  Kafi Masouleh S M,  Moradikelardeh P. 
(2021).  Effectiveness of mindfulness on the psychological well-being and life satisfaction of girl students of divorced parents.  Rooyesh. 9(12),  65-74. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2326-fa.html     
                     
                    
                    عبدالقادری ماریه،  کافی ماسوله سید موسی،  مرادی کلارده پریسا.
(1399).  اثربخشی ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دختر دارای والدین مطلقه  رویش روان شناسی 9 (12) :74-65URL: http://frooyesh.ir/article-1-2326-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. 
 2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. 
 3- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، pari.moradi71@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (2487 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دختر دارای والدین مطلقه بود. این پژوهش یک کارآزمایی بالینی از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم ناحیه 1 و 2 رشت بودند. تعداد 30 دانشآموز دارای والدین مطلقه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تکنیکهای ذهنآگاهی در هشت جلسهی 60 دقیقهای به صورت هفتگی آموزش داده شد و اثربخشی آن با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1995) و مقیاس رضایت از زندگی دانشآموزی (هیوبنر، 2001) ارزیابی شد. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دانشآموزان را افزایش میدهد (05/0 >p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان از تکنیکهای ذهنآگاهی برای بهبود بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای والدین مطلقه استفاده نمود
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی بالینی  دریافت: 1399/6/18 | پذیرش: 1399/9/2 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10