Maarefvand A, Shafiabady A. (2021). The role of emotional regulation, self- belief, and psychological flexibility in predicting social anxiety and depression among female high school students ; the mediating role of social functioning.
Rooyesh.
9(11), 97-110.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2348-fa.html
معارف وند اکرم، شفیع آبادی دکتر عبدالله. نقش تنظیم هیجان، خودباوری و انعطاف پذیری روانشناختی در پیشبینی اضطراب اجتماعی و افسردگی دانش آموزان دختر متوسطه اول با میانجیگری عملکرد اجتماعی رویش روان شناسی 1399; 9 (11) :110-97
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2348-fa.html
1- کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، تهران، ایران.
2- استاد، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، ashafiabady@yahoo.com
چکیده: (2125 مشاهده)
ابن پژوهش با هدف بررسی نقش تنظیم هیجان، خودباوری و انعطافپذیری روانشناختی در پیشبینی اضطراب اجتماعی و افسردگی دانشآموزان با میانجیگری عملکرد اجتماعی انجام شد. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانشآموزان دختر مدارس دوره اول متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. 359 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی وارد پژوهش شدند و به سیاهه اضطراب اجتماعی (کانر و همکاران، 2000)، سیاهه تجدیدنظرشده افسردگی (بک و همکاران، 1996)، پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003)، مقیاس خودباوری کودکان و نوجوانان (پیرس و همکاران، 2002)، سیاهه انعطافپذیری روانشناختی (دنیس و وندروال، 2010) و مقیاس درجهبندی عملکرد اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) پاسخ دادند. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود (058/0=RMSEA، 920/0=GFI، 941/0=IFI، 671/8/0=2χ و 05/0>P-value). تمام مسیرهای مستقیم معنادار شدند (05/0>P) و مسیرهای غیرمستقیم تنظیم هیجان، خودباوری و انعطافپذیری روانشناختی نیز از طریق عملکرد اجتماعی با اضطراب اجتماعی و افسردگی معنادار بود. نتایج پژوهش حاضر میتواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از مشکلات ناشی از اضطراب اجتماعی و افسردگی دانشآموزان مفید باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1399/6/26 | پذیرش: 1399/9/26 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10