Sedighi arfaee F, Tabesh R. (2021). The effectiveness of life skills training on loneliness and social competence of girl adolescents with symptoms of nomophobia.
Rooyesh.
9(12), 33-42.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2395-fa.html
صدیقی ارفعی فریبرز، تابش ریحانه. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر احساس تنهایی و کفایت اجتماعی نوجوانان دختر دارای نشانههای نوموفوبیا رویش روان شناسی 1399; 9 (12) :42-33
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2395-fa.html
1- دانشیار روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، fsa@kashanu.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده: (2210 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر احساس تنهایی و کفایت اجتماعی نوجوانان دختر دارای نشانههای نوموفوبیا انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه (99-98) در شهرستان کاشان تشکیل میدادند. تعداد 40 نفر از دانشآموزانی که در پرسشنامه نوموفوبیا بالاترین نمره را کسب کرده بودند به صورت هدفمند گزینش و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه نوموفوبیا (ییلدریم و کوریا، 2015)، پرسشنامه احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی (دیتوماسو، برانن و بست، 2004) و پرسشنامه کفایت اجتماعی (پرندین، 1385) استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای زندگی در 10 جلسه 1.5 ساعته برای اعضای گروه آزمایش اجرا گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتههای حاصل نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی منجر به کاهش احساس تنهایی و افزایش کفایت اجتماعی در دانشآموزان دارای نوموفوبیا شده است (001/0p<). با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میگردد آموزش مهارتهای زندگی در برنامه دانشآموزان دارای نوموفوبیا گنجانده شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/7/21 | پذیرش: 1399/8/26 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10