Eskandari N, Sadoughi M. (2021). The relationship between psychological basic needs and academic engagement by considering the mediating role of intrinsic motivation.
Rooyesh.
9(12), 23-32.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2398-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان، ایران. ، sadoughi@kashanu.ac.ir
چکیده: (1865 مشاهده)
مجموعه گستردهای از پژوهشها بر اهمیت نقش درگیری تحصیلی بهعنوان یک سازه جدید در یادگیری تأکید کردهاند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای انگیزش درونی در رابطه میان نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کاشان در سال 1398 بودند که از میان آنان 331 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای درگیری تحصیلی ریو و تسنگ، نیازهای بنیادین روانشناختی گانیه و انگیزش تحصیلی هارتر بودند. دادههای جمعآوریشده با روش همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین نیازهای روانشناختی، درگیری تحصیلی و انگیزش درونی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین نتایج نشان داد که مدل مطرحشده از برازش خوبی برخوردار است. نتایج تحلیل مسیر حاکی از این بود که نیازهای بنیادین روانشناختی بر درگیری تحصیلی تأثیر معناداری دارد و انگیزش درونی این رابطه را میانجیگری میکند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، ارضای نیازهای روانشناختی میتواند با تقویت انگیزش درونی منجر به افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان شود؛ بنابراین ضروری است اقدامات لازم در جهت برنامهریزی و بازنگری در شیوههای آموزشی در راستای بهبود ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی مورد توجه قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/7/25 | پذیرش: 1399/8/25 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10