Darvishi A, Mirghaemi T, Taher M. (2021). Effectiveness of Music Therapy on Sustained Attention and Selective Attention in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder.
Rooyesh.
10(3), 77-88.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2428-fa.html
درویشی عاطفه، میرقائمی طاهره السادات، طاهر محبوبه. اثربخشی موسیقیدرمانی بر توجه پایدار و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی رویش روان شناسی 1400; 10 (3) :88-77
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2428-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران.
2- دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. ، morvarid_mirghaemi@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
چکیده: (3237 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی بر توجه پایدار و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی مراجعهکننده به مراکز روانشناختی شهر گرگان در بهار 1399 بود. از بین آنها 30 نفر بهصورت در دسترس انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون رنگ - واژه استروپ (مکلئود، 1996) و آزمون عملکرد مداوم (رازولد و همکاران، 1956) بود. برای گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای برنامه موسیقیدرمانی ارائه شد ولی گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری نشان داد موسیقیدرمانی بر بهبود توجه پایدار و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی مؤثر است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت موسیقیدرمانی از طریق تحریکات ریتمیک منجر به افزایش توجه پایدار و توجه انتخابی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی شده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1399/8/13 | پذیرش: 1399/10/21 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10