Habibzadeh A, Beyki M, Porzoor P. (2021). The Role of Cognitive Emotion Regulation Styles in Predicting students'Mental Health and Academic Performance.
Rooyesh.
10(7), 105-114.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2465-fa.html
حبیب زاده عباس، بیکی مهدی، پرزور پرویز. نقش سبک های تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی سلامت روان شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان رویش روان شناسی 1400; 10 (7) :114-105
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2465-fa.html
1- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
2- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات قم، قم، ایران. ، beyki1358@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (2376 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش سبکهای تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی سلامت روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 240 نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 99-1398 بود که به صورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1978) و برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل کل آنان استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از بین سبکهای سازگار تنظیم شناختی هیجان، ارزیابی مجدد مثبت و از میان سبکهای ناسازگار تنظیم شناختی هیجان، فاجعهانگاری قویترین پیشبینیکنندههای سلامت روانشناختی بودند. همچنین نتایج نشان داد که راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان رابطهی مثبت و راهبردهای ناسازگار رابطه منفی معنادار با عملکرد تحصیلی دانشجویان داشتند و راهبرد ارزیابی مجدد مثبت قویترین پیشبین عملکرد تحصیلی بود. یافتهی جانبی دیگر پژوهش حاضر نشان داد که پسران بیشتر از دختران از راهبردهای سرزنش خود استفاده میکردند. لذا با توجه به نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در سلامت روانشناختی و عملکرد تحصیلی، آموزش راهبردهای مناسب تنظیم شناختی هیجانی (بهویژه ارزیابی مجدد مثبت) میتواند نه تنها در افزایش سلامت روان دانشجویان بلکه در عملکرد تحصیلی آنان نیز مؤثر واقع شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/9/3 | پذیرش: 1399/10/28 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10