Esmailzadeh H, Abolghasemi A, Kazemi R, Narimani M. (2021). The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Control Depressed Mood, Anger and Anxiety in Obese Girls.
Rooyesh.
10(4), 89-98.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2537-fa.html
اسماعیل زاده حمیده، ابوالقاسمی عباس، کاظمی رضا، نریمانی محمد. اثربخشی برنامه آموزشی تنظیم هیجان بر کنترل خلق افسرده، خشم و اضطراب در دختران مبتلاء به چاقی رویش روان شناسی 1400; 10 (4) :98-89
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2537-fa.html
1- دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، abolghasemi1344@guilan.ac.ir
3- استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
4- استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
چکیده: (1239 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزشی دلسوزی به خود بر کنترل خلق افسرده، خشم و اضطراب در دختران مبتلاء به چاقی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه آماری پژوهش 40 نفر از دانشآموزان دختر چاق پایه دهم و یازدهم بودند که از بین دانشآموزان شهرستان اهر در سال 1397 به روش دردسترس انتخاب و در دو گروه (آموزش دلسوزی به خود 20 نفر و گروه کنترل 20 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقهای آموزش دلسوزی به خود دریافت کرد. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس کنترل عواطف (ویلیامز و همکاران، 1997) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) صورت گرفت. یافتهها نشان داد برنامه آموزشی دلسوزی به خود تأثیر معناداری بر بهبود خلق افسرده (014/0P<)، خشم (009/0P<) و اضطراب (001/0P<) در دختران مبتلاء به چاقی داشت. این نتایج بیان میکند که این آموزش از قابلیت عملی خوبی برای بهبود خلق افسرده، خشم و اضطراب برخوردار بوده و میتواند به عنوان یک گزینه آموزشی/ درمانی از سوی روانشناسان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1399/10/6 | انتشار الکترونیک: 1400/4/10