Ghazanfariyan pour S, Chalabianloo G. (2021). The Effectiveness of a short time Self-Compassion Intervention Program on Positive and Negative Affect and Life Satisfaction.
Rooyesh.
10(3), 121-134.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2539-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، Samira.ghazanfari23@gmail.com
2- دانشیار علوم اعصاب، گروه روانشناسی، دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده: (1894 مشاهده)
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی کوتاهمدت شفقت به خود بر عاطفه مثبت و منفی و رضایت از زندگی صورت گرفته است. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز تشکیل میدادند که از میان آنها 40 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (20 نفر در هر گروه) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش حاضر، پرسشنامه عاطفه مثبت و منفیِ (واتسون، کلارک و تلگن، 1988) ، مقیاس رضایت از زندگی (دینر و همکاران، 1985)، پرسشنامه شفقت به خود (نف، 2003)بودند. گروه مداخله، دوره آموزشی شفقت را در طی 5 جلسه به شیوه جلسات هفتگی 90 دقیقهای دریافت کرد و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین نمرات شفقت به خود، عاطفه مثبت و عاطفه منفی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0≥ p). افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پسآزمون نمرات بیشتری در شفقت به خود و عاطفه مثبت و نمرات کمتری در عاطفه منفی کسب کردند. بر اساس یافتههای این پژوهش، آموزش شفقت به خود میتواند بهعنوان گزینه مناسبی جهت افزایش شفقت به خود و عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی افراد باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1399/10/14 | پذیرش: 1400/1/31 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10