مقدمه: طرحوارههای هیجانی یکی از مفاهیم تازه در روانشناسی معاصر است که میتواند با بسیاری از اختلالات بالینی و متغیرهای روانشناختی در ارتباط باشد. هدف این پژوهش بررسی ساختاری مقیاس طرحوارههای هیجانی لیهی (2002) در چارچوب فرهنگ ایرانی بود. روش: جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه شیراز بودند و از این میان 250 دانشجو (125 پسر و 125 دختر) انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس پنجاه سوالی طرحوارههای هیجانی لیهی در کنار اجرای همزمان پرسشنامههای اضطراب صفتی اسپیلبرگر (1983) و سبکهای دلبستگی هازن و شیور (1978) استفاده شد. نهایتا دادهها بوسیله ی روشهای آماری تحلیل عاملی، همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ تجزیه و تحلیل شدند. همچنین عبارات از نظر محتوایی و صوری نیز مورد بازبینی قرار گرفت و مواردی که اکثر افراد نمونه، آنها را نامفهوم تلقی کردند و بار عاملی ضعیفی داشته یا همپوشانی زیادی را نشان دادند، حذف گردیدند. یافتهها: با تحلیل عاملی دادههای مقیاس طرحوارههای هیجانی، 6 عامل استخراج شد. همچنین آلفای کرونباخ کل مقیاس، گویای پایایی آن بود. همبستگی ابعاد ششگانه این مقیاس با اضطراب صفتی و سبکهای دلبستگی نیز معنادار بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که پرسشنامه طرحوارههای هیجانی با تقلیل ابعاد و عبارات از روائی و پایایی مناسبی برای کاربستهای پژوهشی در ایران بخصوص جامعه دانشجویی برخوردار است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |